A villanyautók majdnem beérték a dízeleket, a Tesla, a Dacia és a Skoda növelte a legjelentősebben a részesedését a VW által uralt piacon. Autóeladásos körkép az uniós piacokról.
Idén márciusban több mint 1 millió új személyautót helyeztek forgalomba az EU-ban, ami közel 30 százalékkal bővülést jelent éves összevetésben – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) nemrég közzétett adataiból. A növekedés első látásra remek eredmény, arra utal, hogy az ellátási láncok zavarai már nem akadályozzák az eladásokat és a vásárlók is visszatértek a porondra. A bázishatást figyelembe véve azonban más a helyzet. Oroszország ugyanis tavaly február végén indított háborút Ukrajna ellen, ami a visszavetette a vásárlásokat 2022 márciusában, amikor még a már említett ellátási problémák is gátolták a fejlődést. A járvány előtt, 2019 márciusában például majdnem 1,8 millió új autót helyeztek forgalomba az uniós országokban, tehát az idén márciusi adat 800 ezerrel elmaradást mutat. Tehát még bőven van mit behozni.
Jönnek fel a villanyautók
Az aceás statisztika szerint az az idei év első három hónapjában 2,7 millió új autó kelt el, ez majdnem 18 százalékos pluszt jelent éves szinten, ugyanakkor 2019 azonos időszakával összevetve több mint 30 százalékos a mínusz.
Az idén eladott 2,7 millió új autó
- 37,5 százalékát adták a benzinesek, övék az autópiaci torta legnagyobb szelete.
- A sima hibridek aránya 24,3 százalék.
- Az uniós piacon a 2010-es évek közepén uraló a dízeleké 14,5 százalékra csökkent.
- A tisztán elektromosok pedig ott vannak a nyomukban 13,9 százalékos eredménnyel.
- A konnektorról tölthető hibridek (PHEV) 7,2 százalékos részesedést szereztek. A maradék alig 3 százalékot az egyéb meghajtású, például gázos autók fedik le.
Így néz ki a márkarangsor
A komplett uniós piacon a Volkswagenek a legnépszerűbbek, a márka részesedése megközelíti a 11 százalékot az idei első negyedévben. Második a Toyota, harmadik a Peugeot 7 és 6,1 százalékkal. A top 10-be 4,3 százalékos piaci résszel lehetett bekerülni, ez a Kia teljesítette.
Helyezés | Márka | Piaci részesedés az uniós országokban (%) |
1. | Volkswagen | 10,7 |
2. | Toyota | 7,0 |
3. | Peugeot | 6,1 |
4. | Renault | 5,6 |
5. | Mercedes | 5,6 |
6. | Skoda | 5,5 |
7. | Audi | 5,3 |
8. | Dacia | 5,2 |
9. | BMW | 5,0 |
10. | Kia | 4,3 |
Forrás: ACEA
Ha úgy nézzük a piacot, mely márkák növelték a legnagyobb mértékben a részesedésüket, akkor a Tesla, a Dacia és a Skoda kerül az élbolyba, ezek a márkák az egy évvel korábbi 1,6-5,1 százalék után az idén 2,6-5,5 százalékot értek el.
Helyezés | Márka | Piaci részesedés az uniós piacokon 2023 első negyedévében (%) | Piaci részesedés az uniós piacokon 2023 első negyedévében (%) | Változás százalékpontban |
1. | Tesla | 2,6 | 1,6 | 1,0 |
2. | Dacia | 5,2 | 4,3 | 0,9 |
3. | Skoda | 5,5 | 5,1 | 0,4 |
4. | Nissan | 2,1 | 1,8 | 0,3 |
5. | Cupra | 1,2 | 0,9 | 0,3 |
6. | Volkswagen | 10,7 | 10,4 | 0,3 |
7. | Alfa Romeo | 0,4 | 0,2 | 0,2 |
8. | Mazda | 1,5 | 1,3 | 0,2 |
9. | Land Rover | 0,5 | 0,4 | 0,1 |
10. | Suzuki | 1,4 | 1,3 | 0,1 |
Forrás: ACEA
Több gyártó, köztük a Fiat, a Ford, a Kia, a BMW és az Opel pedig csökkenést könyvelhetett el az idén.