Vettem egy GT86-ot. Mit cseréljek és mikor?

Kedves Olajdoki!

A mai napon boldog tulajdonosa lettem egy Toyota GT86-nak. Az autót 2013-ban vásárolta első tulajdonosa, és mindössze 12 000 km-t ment vele az elmúlt 8 évben. 2015-ben és 2020-ban cseréltek benne motorolajat, illetve a tavalyi olajcsere mellett a hűtőfolyadékot is kicserélték.

Kérdésem, hogy korukból adódóan mely folyadékokat érdemes nekem lecseréltetnem? Gondolok itt váltó/difi/fék/szervóolajra. Külön hálás lennék, ha márkát és típust is írna, hogy az ésszerűség határain belül a legjobbat vehessem mindenből.

Kérem válaszadásánál vegye figyelembe, hogy az autót arra szeretném használni amire tervezték, azaz hétvégi kirándulások, szerpentinek, pályanapok. Előre is nagyon köszönöm a segítségét!

Üdvözlettel: Nándor

Kedves Nándor!

Gratulálok az autóhoz! Megvan a gépkönyv is? Az sokat segít a megfelelő kenőanyag kiválasztásában.

A motorolajat ennél a típusnál 15 000 km-enként vagy évente cserélni kell. Nem szerencsés 5 évet használni egy motorolajat egy olyan autóban, ahol évente cserélni kell. Motorolaj élettartama sehol nem több két évnél. Az előírás API SL, SM vagy SN teljesítményszint mellett 5W-30 vagy 0W-20. Az én javaslatom az 5W-30, ami lehet a Champion OEM Specific 5W-30 C3, vagy MOBIL1 ESP Formula 5W-30.

A hűtőfolyadék cseréje ráér. Általában, ha nincs megbontás, az akár 5 évet is kibírhat.

A fékfolyadék cseréje kétévente esedékes, bármilyen autóról is legyen szó. Itt választhat DOT 5.1-es fékfolyadékot, miközben a DOT 4 is elegendő. Itt az előbb említett márkákból is talál folyadékot, de bármi más is szóba jöhet.

A differenciálműben a csere 30 000 kilométerenként esedékes. Ettől még messze van.

A váltóról nem tudom, hogy manuális-e vagy automata. Ha automata, ott 90 000 km-nél lesz a csere, így azt engedjük el. Ha manuális, akkor pedig 60 000 km-nél, így azzal sem kell kalkulálnia.

Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki

Kedves Doki!

Köszönöm, hogy megtisztelt válaszával! Arra a döntésre jutottam, hogy a szervizkönyv vezetése miatt a Toyotához fogom hordani az autót. Gondolom, a gyári olajakkal nem nyúlok mellé.

Időközben felleltem a neten az autó használati utasítását, illetve a karbantartási útmutatóját. Az alábbi csereintervallumokat javasolják:

Fékolaj: 30 000 km / 2 év

Hűtőfolyadék: 120 000 km / 6 év

Motorolaj: 15 000 km / 1 év

Váltóolaj: 60 000 km / 4 év

Difiolaj: 30 000 km / 4 év

Lecseréltetek mindent, ártani nem árthat.

Egy kis bizonytalanság maradt bennem az alábbi pár sor miatt: „Az Ön Toyota gépjárművébe a gyártás során SAE 0W-20 olajat töltöttek. Ez a legjobb választás, mivel kedvező fogyasztási adatokkal rendelkezik, és hideg időben is könnyű indítást biztosít. SAE 0W-20 helyett használhat SAE 5W-30-at is. A következő olajcsere alkalmával azonban le kell cserélnie SAE 0W-20-ra.”

Ahogy Ön is, más hozzáértő is az 5W-30-as olajat javasolja. Nem világos számomra, hogy ha jó az 5W-30, akkor miért kell 0W-20-ra cserélni a következő csere alkalmával. Ha még ennyit kérhetek, akkor írja meg nekem!

Köszönettel: Nándor

Kedves Nándor!

A gyári karbantartási leírást független szervizek is elérik, de természetesen ez egy jó döntés. Az ön által leírt csereperiódusok megegyeznek azzal amit én leírtam, ennek örülök. 🙂

A gyári 0W-20-szal ne törődjön olyan értelemben, hogy az 5W-30 is előírása az autónak. Természetesen használhatja 0W-20-szal, és a kevés kilométer miatt ezzel nem is lesz gond, de stabilabb és masszívabb megoldásnak gondolom az 5W-30-at. Olcsóbb is, és mint mondtam, az is megfelel a gyártó előírásának. A gépkönyvben ez ellenőrizhető.

Üdv.: Olajdoki

A cikk forrása: totalcar.hu