Toyota GR Corolla: az utolsó rendes sportkompakt?

Ahogy sejthető volt, a Toyota Gazoo Racing bemutatta legújabb sportmodelljét, a Corolla alapjain. A motor ugyan a GR Yarisból már ismert 1,6 literes turbós háromhengeres, de itt néhány ügyes trükkel tovább növelték a teljesítményét, és a hajtásrendszerében is van néhány különleges megoldás.

A nagy háromhengeres, ami itt a G16E-GTS nevet viseli, a GR Corollában 304 lóerős lett, a csúcsnyomatéka pedig 370 Nm. Érdekes, hogy külön hangsúlyozzák, hogy itt nem alkalmaztak kettős megfúvású (twin scroll) turbófeltöltőt, egyszerűen egy jó nagy turbót kapott a kompakt ezerhatszázas. A dugattyúkat viszont olajsugár hűti alulról, nagyobbak lettek a kipufogószelepek, és csökkentették a kipufogórendszer ellenállását is.

3

Talán ennél is izgalmasabb, ami a motor után jön a hajtásláncban. A GR Corolla csak hatfokozatú, intelligens manuális váltóval készül majd, ami egyebek közt együttműködik a motorral, így visszaváltáskor például automatikusan jön a gázfröccs is, ami szinkronizálja a motor fordulatszámát az autó sebessége és a kapcsolni kívánt sebességi fokozat által diktált értékkel. Emellett minden változat összkerék-hajtású lesz, bár Torsen önzáró differenciálműveket csak a csúcsváltozat, a Circuit Edition kap majd.

4

Természetesen nagyon jól megy a sportos Corolla, 5 másodperc alatt érheti el a százas tempót, de ennél láthatóan lényegesebb szempont volt, hogy megadja az élményautózás lehetőségét. Erre szolgál egyebek közt a GR Yarisból már ismert lehetőség, hogy fix hajtási arányok közül választhat a vezető: a teljesítmény 40, 50 vagy 70%-át küldheti hátra, így az üresen 1,474 tonnás gépet nem lehetetlen erőből keresztbe tenni, ami hasonló felépítésű, keresztben álló motoros sportmodelleknél viszonylag ritka képesség.

10

Az alapváltozat is viszonylag gazdag felszereltségű, digitális műszerekkel 8 hüvelykes középső érintőképernyővel, sportülésekkel és hat hangszórós audiorendszerrel érkezik. A Circuit Edition azonvan erre is rátesz egy lapáttal: a karbonszál-kompozit tető, a nagy méretű hátsó szárny és a szintetikus bőr kárpitozás mellett spéci váltógomb is jut bele, Morizo aláírással. Aki nem tudná, ez a Toyota elnök, Akio Toyoda versenyző neve.

1

A rossz hír az, hogy minden jel szerint hiába várjuk az európai változatot: a GR Yaris, a GR 86 és a GR Supra még eljutott Európába, ez a modell viszont várhatóan már nem fog. Valószínű, hogy túl sokba került volna a szén-dioxid-kibocsátását ellensúlyozni: aki hasonlóan durva Toyotát szeretne, be kell, hogy érje a Yaris 260 lóerős változatával.

A cikk forrása: totalcar.hu