Te el tudod képzelni, hány tonna acélt használ egy autógyártó évente?

Az autógyártás legfontosabb nyersanyaga az acél, amelynek előállítása óriási mennyiségű szén-dioxid-kibocsátással jár, ám a Greenpeace szerint a cégek erről nem igazán szeretnek beszámolni. 

A világ legnagyobb autógyártói a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet szerint évente 74 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásáért felelnek acélfelhasználásuk miatt – idézte a civil szervezet adatát az Aljareera hírportál. Az iparág nem igazán képes arra, hogy karbonmentessé tegye acélbeszállítói láncát.

Karosszeria-05

Az autógyártás jelentős acélfogyasztó, mivel az autók karosszériájának alapanyagáról van szó. A világ 16 legnagyobb autógyártója összesen 39-65 millió tonna acélt használt fel 2022-ben. A becslés azért mozog ilyen tág határok között, mert a legtöbb vállalat nem árulja el, mekkora az acélszükséglete. A Toyota, a világ jelenleg legnagyobb autógyártója összesen 6,3 millió tonna acélt fogyasztott 2022-ben. A második helyen a termelésben is második helyen álló Volkswagen következik, amely 5,2 millió tonna acél használt fel. A harmadik Hyundai-Kia szintén 5,2 millió tonna acél felhasználásával.

Ennek az acélfüggőségnek a Föld légköre issza meg a levét – véli a Greenpace. Miközben az autógyártókígy módon jelentős szén-dioxid-kibocsátásért felelősek, nem teszik közzé, hogy az általuk felhasznált acél előállítása pontosan mekkora károsanyag-kibocsátással járt. Az acélgyártók összesen 573 millió tonna szén-dioxiddal terhelték a levegőt az elmúlt évben. Ez nagyjából megfelel Ausztrália teljes éves légszennyezésének. Az autóipar a világon előállított acél 16 százalékát fogyasztja el, így nagyjából ennek arányában lehet felelős az acélgyártással járó szén-dioxid-kibocsátásért.

A Geenpeace szerint rá kell szorítani az autógyártókat, hogy kevesebb acélt használjanak és vállaljanak részt a nyersanyag előállításának karbonmentesítéséhez. A szervezet elismeri, hogy egyes európai autógyártók tettek lépéseket abban az irányba, ám ez szerintük kevés. A szervezetnél úgy látják, különösen kifogásolható, hogy amikor karbonlábnyomukról számolnak be, akkor erről nem beszélnek.

A cikk forrása: totalcar.hu