A szakértők próbálják kihámozni a Toyota sikerpropagandájából és homályos megjegyzéseiből, hogy a japán autógyártó legyőzheti-e a Teslát hazai pályáján, az elektromos autók gyártásában.
Amióta a Toyota bejelentette, hogy lépéselőnyt szerzett versenytársaival szemben a szilárdtest akkumulátorok fejlesztésében, amelyek jóval nagyobb hatótávot és gyorsabb töltést ígérnek a jelenlegi akkuknál, azt találgatják a szakértők, mi lehet a következménye ennek. A Top Speed hírportál szakírói is megpróbálkoztak ezzel.
Mi ígér a Toyota?
A Toyota a hibrid meghajtással elért sikerei után hezitálva kezdte el elektromos autói fejlesztését, ám 2023 elején magasabb sebességre kapcsolt. Azzal igyekszik feledtetni késlekedését, hogy a jelenlegi elektromos autók szintjét mintegy átugorva néhány éven belül úgynevezett szilárdtest-akkumulátorokkal ellátott autókkal fog piacra lépni.
A cég állítása szerint sikerült sokat ledolgozniuk az új akkumulátorok legismertebb hátrányából, abból, hogy jóval drágábbak, mint a lítium-ion akkuk. Sok szakértő azt mondja erre, hogy az ezer kilométeres hatótávú, tíz perc alatt újratölthető, a jelenlegieknél olcsóbb villanyautó, amiről beszélnek túl szép ahhoz, hogy igaz legyen.
Óvatosan a „10 perces töltés – 1500 kilométeres” hatótáv kombóval!
Gyakran előfordul a technológiai áttörésekkel, hogy a prototípusig könnyen eljutnak vele a gyártók, ám a tömegtermelés túl nagy feladatnak bizonyul – mondja David Bailey, a University of Birmingham közgazdász professzora. Ezzel arra utal, hogy a Toyota a szilárdtest-akkumulátoros autó prototípusánál tart.
Ezt a japán vállalatnál is érezhetik. Nakajima Hiroki, a Toyota technológiai fejlesztési vezetője a Financial Timesnak nyilatkozva némi ködfüggönyt húzott az áttörést ígérő technológia köré. Azt mondta, hogy a szilárdtest-akkumulátor nem feltétlenül a „végső válasz az akkumulátorokkal kapcsolatos kihívásokra”. Van lehetőség a hagyományos folyékony elektrolites akkuk fejlesztésére is.
Nyitott kérdés mindezek alapján, hogy felveheti-e a versenyt a Toyota az elektromos autók gyártásában jelenleg a többiek előtt járó Teslával. Számos néhány évvel ezelőtt indult elektromos autókat gyártó startupra mondták, hogy legyőzi a Teslát, de eddig egyik sem jutott ennek közelébe.
A cikk szerint elemzők úgy látják, ha a Toyota technológiai áttörése éppen úgy jön be, ahogy a japán cég fejlesztő mérnökei ígérik, akkor az új helyzetet teremthet a piacon.