Szabályos csata zajlik az egyes autógyártók és autókereskedőik között az amerikai piacon, miután az elektromos autók értékesítésének felfuttatása igen komoly befektetésekre kényszeríti a dealereket.
A hagyományos autógyártók szeretnének legalább olyan jól keresni villanyautóik eladásán, mint nagy versenytársuk, a Tesla, ám ez felvet egy komoly kérdést: mit kezdjenek a kiépült kereskedőhálózatukkal? – írja az autóüzlet két szereplője között kirobbant háborúról a CNBC amerikai gazdasági hírportál (A teslás értékesítési modellről ebben a cikkünkben olvashat bővebben).
„Úgy vélem, repülés közben próbáljuk összeszerelni a repülőgépet” – jellemezte a problémát Michael Alford, az amerikai autókereskedők szövetségének elnöke, amely mintegy 16 ezer kereskedést képvisel.
A felek közti viszony bonyolult. Az egyes amerikai államokban a törvények kvázi lehetetlenné teszik az új autók értékesítését autókereskedő közbeiktatása nélkül. Ezt próbálja megkerülni a Tesla és más új villanyautó-gyártók is az online értékesítés bevezetésével. Mind a gyártók, mind a franchise-rendszerben tevékenykedő dealereik a profit maximalizálására törekednek, ezért érdekeik úgy ütköznek, hogy közben erősen egymásra vannak utalva.
A kereskedők egy része családi vállalkozás, más piaci szereplők pedig országos hálózattal rendelkező nagyvállalatok, ám az elektromos autók megjelenése hasonló gondot okoz mindannyiuknak: jelentős beruházásra van szükség a technológiai váltás kiszolgálásához. Át kell képezniük alkalmazottaikat, töltőket kell létesíteniük, át kell alakítaniuk szervizeiket – hogy csak a legdrágább feladatokat említsük. A költségek a néhány százezer dollártól a több milliós nagyságrendig terjednek.
Ahány autógyártó, annyi stratégia
A dealerrendszer valószínűleg megmarad, miközben a Teslát és társait követve új utakat is keresnek majd a gyártók és a kereskedők – véli Michelle Krebs, a Cox Automotive autóipari tanácsadó cég elemzője.
A Honda Motor tájékoztatása szerint új autóik egy részét a gyári online autószalonból akarják értékesíteni, ezen belül az Acura márka elektromos autóinak eladását teljesen átterelik erre a csatornára. Ugyanakkor a vásárlók a Honda dealereinél vehetik majd át az autókat.
A Ford vezérigazgatója, Jim Farley más oldalról közelíti meg a kérdést. Cége azt várja a forgalmazóktól és a kereskedőktől, hogy az elosztás és az értékesítés költségét villanyautónként 2000 dollárral csökkentsék. Ez a feltétele annak, hogy felvegyék a versenyt a Teslával. A Ford egyébként rámenősen próbálja rákényszeríteni a dealereit az elektromos autók támogatását szolgáló átállásra. Olyan tanúsítvány megszerzését írta elő ezzel kapcsolatban kereskedőinek, ami szalononként, illetve a hozzátartozó szervizenként egymillió dolláros befektetést igényel. Válaszul számos dealer beperelte az autógyártót piaci erőfölénnyel való visszaélés címén. Majd jött a viszontválasz, a Ford többlépcsős lehetőséget kínál: akik az alacsonyabb szintre lépnek, azok olcsóbban megúszhatják a tanúsítvány megszerzését, de ezzel a gyártó villanyautóinak csak egy részét árulhatják.
A General Motors sem bánik kesztyűs kézzel kereskedőivel, ultimátumot adott Buick- és Cadillac-dealereinek: vagy vállalják az elektromos autók értékesítésével járó költségeket és macerát, vagy kivásárolja őket a cégükből. A háromszázezer és egymillió dollár közti kiadás több száz kereskedőt késztetett arra, hogy éljen a lehetőséggel – január végéig 320 Cadillac- és 880 Buick-dealer dobta be a törölközőt.
A Toyota ezzel homlokegyenest ellenkező utat választott. Toyoda Akiót, a japán autógyártó távozó vezérigazgatóját állva tapsolták meg a cég autókereskedőinek amerikai konferenciáján, amikor kijelentette, hogy a Toyota továbbra is száz százalékban támaszkodni kíván rájuk.