Olajcsere a Priusban

Kedves Péter/Olajdoki!

Egy meglehetősen vitatott típus olajválasztásával kapcsolatban szeretnék kérdezni ami nevezetesen egy P2 Toyota Prius (2003-2009). Mindent megpróbáltam felkutatni de sajnos nem találok jó válaszokat a kérdésben. A típus megjelenésekor 5w30-at javasolt a gyártó melyhez SAE és ILSAC minősítéseket adott meg. Akkoriban még nem volt elérhető a 0w20 olaj vagy csak fejlesztették erre sajnos nem találtam egyértelmű infót. A típus 2006-ban kapott faceliftet és az én 2008-as gyártású gépemben már 0w20 az elsődlegesen ajánlott olaj. Így első kérdésem az lenne, van e esély arra, hogy addigra átdolgozták az illesztéseket és nem csak beírták az alacsonyabb viszkozitást? Illetve mikor jelentek meg valójában a 0w20-as olajok?

Csak, hogy ne legyen egyszerű a helyzet a gépkönyvben nem adtak meg ACEA minősítést így nincs semmi adat a HTHS viszkozitás igényre. Előfordulhat, hogy a 0w20-ra jellemző 2,6 feletti értek elfogadható és nem teszi tönkre a csapágyazást? Mivel ez egy viszonylag kis teljesítményű motor elég lehet neki? Előadására hivatkozva pont az ACEA besorolás nem cserélhető. Így ebben is kérném tanácsát.

Eddigi tapasztalatom:

Castrol 5w30 1.5L/10ekm ez ACEA C3 és meglepően tisztán jött le; Liqui molly 0w30 2L/10ekm ez ACEA C2 ez eléggé befeketedett;

a “csoda” 0w20 molygent pedig most próbálom ennek nincs ACEA minősítése de a HTHS>2,6 ez egyelőre friss olaj, és úgy érzem elég szépen jár vele a motor. Az én értelmezésemben a sötétebb olaj jobb ugyanolyan periódus mellett mert akkor a piszok nem marad a motorban. Ezt remélem jól gondolom.

A népi tapasztalatok elég vegyesek, szinte hitéleti kérdés. Gondolom ez ismerős önnek. Mit tudok kezdeni ezzel az olajfogyasztással, érdemes e foglalkozni vele? Szeretnék magam számára véget vetni a témának, és kérni tanácsát, hogy mit javasol olajválasztás szempontjából melegoldali viszkozitás és HTHS érték tekintetében. Illetve véleményét kérni az említett olajfogyasztással kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Patrik

Kedves Patrik!

Megígérem Önnek, hogy egyszer és mindenkorra pontot teszünk a dolog végére és Ön ma már nyugodtan alhat ma, ami nagyon fontos.

Nos.

Ez nem hitéleti kérdés szerencsére. Ha az lenne akkor biztosan nem tudnék segíteni. 🙂

Az előírás API SL, vagy Ilsac GF-3 , 5W30, 10W30 viszkozitási osztályok valamelyikében. (ACEA tehát nincs előírva ezért ezt ugorjuk is át.) Minden mást pedig simán felejtsünk el. Egyszerűen ne foglalkozzunk vele. A 0W20 nálam szóba sem jönne, mert nem szerepel az előírások között és én nem vagyok ezen a téren ennyire bátor. (Saját autómban az van, de ott az az előírás. Azt sem váltanám ki semmi mással.)

Szóval egyszerűsítsük le a helyzetet egy 5W30 (10W30 nehézkes nálunk) API SL-re. (Ilsac sem egyszerű, bár egyre gyakoribb.) 5W30 API SL tehát a megoldás. Az API kompatibilis visszafelé így ha az abc-ben magasabb betűjelet talál az ugyanúgy jó lehet.

A motorban maradó szennyeződéssel kapcsolatosan jól gondolkodik, ugyanakkor ön 0W-s olajakat használt ami nem való az autóba. Ez kaphatott olyan terhelést amitől nem tekinthető relevánsnak az eredmény. Benzinesnél amúgy is máshogyan néz ki a dolog, hiszen koromképződésről nem beszélhetünk. Azonban a “megégett” olajnak lehet sötét szine. (Bocsánat a konyhanyelvért de így érthető.)

Szóval az első megoldása látszik jónak a Castrol (C3) 5W30-al. Volt azzal bármilyen problémája? (Az biztosan tudott API SL-t vagy annál korszerűbbet) Ha nem volt, akkor legyen az a megoldás!

Üdv.: Olajdoki

A cikk forrása: totalcar.hu