A PSA konszern és a Toyota városi minijei a közös fejlesztőmunka és a csehországi gyártás miatt ugyan kevésbé voltak költségesek a márkák számára, a vásárlók már 2005-ben is úgy érezhették, hogy az apróságoknak az indokoltnál jobban megkérik az árát.
Az előírások és a követelmények azóta még szigorúbbak lettek, ami tovább növeli a bekerülési költséget, így a vételárat is. Ennek eredményeképpen sorra tűnnek el a kisméretű autók, a Stellantis például 2021-ben kihátrált az említett együttműködésből, a Citroën C1-est és a Peugeot 108-ast már január óta nem gyártják, a 3. generáció csak Toyota emblémával készül a kolíni üzemben. A japánok is tudták, hogy szükség van egy kis pluszra a sikerhez, ezért Noriyuki Nakamura és csapata egy minden eddiginél bájosabb, crossover stíluselemekkel feldobott formatervvel állt a közönség elé.
Az X utótaggal megkülönböztetett, TNGA/GA-B platformra épülő újdonságot látványosan feljebb pozicionálták, már az alapkivitel is gazdag kényelmi, multimédiás, illetve biztonsági felszereltséggel kerül a szalonokba, sőt, nem csak a tudásával, a méreteivel is az ellenfelek fejére nő. A 2020-ban kifutott Yaris sem volt sokkal kisebb, az Aygo X rövidebb, de szélesebb, a magasságuk viszont megegyezik, igaz a kisautó tengelytávja és csomagtere is nagyobb volt, ami segít megérteni, hogy a méretnövekedés ellenére miért éreztük aprónak a belterét. Nem vitás, hogy az újdonság biztonságosabb lett, az aktuális, szigorúbb EuroNCAP értékelés szerint is 4 csillagot kapott, és a százalékban kifejezett értékelés is jelzi a fejlődést, ettől függetlenül sem a kereskedők, sem a vevők dolgát nem könnyíti meg az Aygo X. Ami a megemelkedett vételárát illeti, az 1,0 literes, 3 hengeres, 72 lóerős szívó benzinessel, illetve 5 fokozatú kézi váltóval felszerelt, Active alapváltozatért 5 920 000 Ft-ot kérnek. Más motort nem is kínálnak, az egyetlen műszaki opció az eggyel magasabb, Comfort kivitel árát alapul véve 600 000, egyébként 800 000 Ft felárért kínált fokozatmentes (CVT) váltó.
Összesen 16 féle felszereltségi szint létezik, de extrákat csomagban is vehetünk. A tesztelt Executive és Limited modellek ára 7 és 8 millió forint felett indul, ezek 17 colos helyett már 18 colos felnin gurulnak, melyek passzolnak a csinos formához, de a ritka méretük miatt cseréjük költséges lesz, nem is szólva a második, jobb esetben felnivel együtt tárolt téli szettről… A hangulatos, narancssárga díszítéssel feldobott Limited konfigurációjú tesztautóhoz megrendelt, 450 000 Ft-os, motorosan hátratolható vászontető egyértelműen az Aygo X legkülönlegesebb extrája, olyan sokat javít a bent ülők kedélyállapotán, hogy érdemes megfontolni a beikszelését!
Akit szigorúan véve a mindennapi használhatóság érdekel, elégedett lehet az autóval, ugyanis a parkolás szinte gyerekjáték vele, a kilátásra sem lehet panaszunk, a természetes élőhelyén, városi környezetben a teljesítménye is elegendő. Ha viszont az ár/érték arányát firtatjuk, egy kevésbé előnyös képet kapunk. Egy ilyen korszerű extrákkal telezsúfolt, modern 5 ajtóssal a vevők többsége szeretne legalább néha közepesen hosszú utakat megtenni, erre azonban a komótos gyorsulásra képes motor, a kevésbé jó tartást adó ülések és a nem különösebben acélos hangszigetelés miatt sem ideális választás. Hiába az 5 ajtó, ha hátul szűk a nyílás, és hiába a pontos váltó, ha mindig pörgetni kell a motort a dinamikus haladáshoz. Utóbbin képes javítani a kisebb teljesítményű motorokat izmosabbnak mutató CVT váltó. Feszes futóművét a kanyarok sem hozzák zavarba és a fogyasztása is kedvező, vásárlás előtt azonban megéri tenni egy próbát a felnőttesebb Yarisszal.
Hirdetés
TETSZETT
• dizájn, stílus
• felszereltség
• fogyasztás
NEM TETSZETT
• teljesítmény
• helykínálat
ÖSSZEGZÉS
Dicséretes, hogy nem adta fel a városi mini kategóriát a Toyota, sőt, minden eddiginél szebb és jobb Aygót dobott piacra, ahol magas ára miatt a nála nagyobb és erősebb riválisokkal is fel kell vennie a versenyt.