Légellenállás: ennyit számít egy karcsúbb tetővonal

Az egyre nagyobb számban készülő villanyautók legtöbbjének igen hasonló, vízcseppszerű alakja van. Elég csak ránézni például az új Priusra. Ez természetesen nem véletlen: a jellegzetes forma aerodinamikailag nagyon hatékony, így a hatótávgyilkos légellenállás alaposan csökkenthető vele. Felmerülhet azonban a kérdés: mennyit is számít ez a gyakorlatban?

Ennek kiderítésére remek lehetőséget ad a legújabb Audi Q8 e-tron villany SUV, amely két különböző változatban is elérhető lesz. Az egyik, a hagyományosabb kivitelű „sima”, a másik pedig az aerodinamikusabb Sportback variáns. Mivel a két autó a tetővonalakat leszámítva technikailag teljesen azonos, sőt, még a súlyuk is megegyezik, segítségükkel megvizsgálhatjuk, mekkora befolyása is van egy ilyen kis különbségnek az autó hatótávjára nézve.


A Q8 e-tron két különböző méretű akkupakkal lesz rendelhető: a szerényebbik egy 89, míg a táposabb egy 106 kilowattórás csomag. Előbbivel az alap e-tron 491 kilométer megtételére képes, ám a Sportback változat akár 505-öt is elmegy. Utóbbinál még nagyobb a különbség: a sima változat 582 kilométeres hatótávjához képest az áramvonalasabb verzió kerek 600-at fut. Ez mind a két esetben körülbelül 3%-os növekedést jelent.

Elmondhatjuk tehát, hogy még egy ilyen apró, csupán tetővonalbeli eltérés is szemmel látható, ha nem is hatalmas különbséget okoz. Elképzelhetjük tehát, mennyivel hatékonyabban működik egy mai elektromos autó, mint mondjuk egy régi kocka Volvo.

A cikk forrása: totalcar.hu