- Az amerikai J.D. Power az autókban lévő különböző extra funkciók fogadtatását vizsgálta.
- Sem az összetettebb vezetéstámogató rendszerek, sem a felesleges kijelzők nem szerepeltek jól.
- Mintegy 82 ezer amerikai tulajdonost kérdeztek az autóvásárlást követő 3 hónap tapasztalatairól.
Az amerikai J.D. Power közzétette a 2024-es Tech Experience Index (TXI) vizsgálatát, amelyek 81 926 autótulajdonos három hónapnyi tapasztalatai alapján készült. Ahogy az várható volt, rengeteg olyan funkciót kínálnak a márkák, amelyekre a vásárlóknak nincs szüksége vagy épp használatuk túl bonyolult.
Ellenpéldának a mesterséges intelligenciát hasznosító okosklíma bizonyult, amelyet kimondottan kedvelnek a tulajdonosok, míg az ujjlenyomatolvasók, az arcfelismerők és a gesztusvezérlés (pl. mutatóujjal a középkonzollal szemben a levegőben körözve állítható hangerő) senkinek nem hiányzott és nem is működik megfelelően. Az ilyen funkciók várhatóan nem hozzák vissza a fejlesztésre költött dollármilliókat.
Ugyanígy rosszul szerepeltek az összetettebb vezetéstámogató rendszerek: a többség a korlátozott önvezetési funkciót egyáltalán nem használja, mind a kormányon tartott kézzel, mind a kormányt elengedve működő rendszer rosszul szerepelt. Beszédes, hogy eközben a létező, nap mint nap tapasztalható problémákat megoldó funkciók, mint a tolatókamerák, holttérfigyelők és keresztirányú forgalmat figyelők kimondottan népszerűek.
A gyártók hozzáállása is gyökeresen eltérő az autók belterét elborító képernyőket illetően, a vizsgálat résztvevői szerint az utasoldali plusz képernyő felesleges. Árnyalja a képet, hogy a megkérdezettek 90 százaléka egyedül autózik, így ha gyakrabban lenne utas, talán az eredmény is más lenne. A plusz képernyő ráadásul az autó szállítási idejét is hosszabbíthatja, emellett a forgalmazók arra is panaszkodnak, hogy az infotainment használatát egy képernyőn is nehéz megtanítani a vásárlóknak, nem hogy kettőn.
Márkasorrendet is felállítottak: a prémium szegmensben innováció és elégedettség alapján negyedik éve a Genesis áll az élen, utána a Lexus, majd a BMW, a tömegmárkák között is koreai fölény látható, ötödik éve a Hyundai áll az első helyen, utána a Kia, a harmadik helyen pedig a GMC.
Külön típusokat is említ a vizsgálat: a Toyota Sequoiát a kameraképpel kombinált tükre miatt emelték ki, a Genesis GV70 és a Kia Carnival az elülső keresztirányú forgalom figyelőjéért, a BMW iX-et az egypedálos vezetéséért, az X6-ot és a Hyundai Santa Fét pedig a kulcs-applikációjáért.
Digitális innovációi ellenére a Tesla látványosan hiányzik az elismertek köréből, ám a táblázat alján látható, hogy (a Riviannel együtt) jóval több pontot szerzett bármely más márkánál – az apróbetűs rész szerint nem felel meg a vizsálgati követelményeknek. Szintén érdemes megjegyezni, hogy a vizsgálat amerikai tapasztalatokat és preferenciákat mér, az európai, de különösen a technológiára és funkciókra kimondottan vevő kínai vásárlóknál más eredmények jöhetnek ki.
Forrás: JDPower