Japán munkások nélkül maradhat a japán autógyártás

Már a japán gazdaság, ezen belül az autóipar sem utasíthatja el a külföldi vendégmunkásokat. Ázsiai feltörekvő országokban született fiatalok utaznak Japánba azzal a céllal, hogy autóipari szakmunkásokká váljanak.

Japán népességcsökkenése miatt immáron elkerülhetetlen, hogy részben a fenti országokból kerüljön ki az autógyárak és -szervizek alkalmazottainak egy része. A külföldi fiatalok a Toyota, a Honda, a Nissan szakmunkásképzőiben vagy önálló iskolákban tanulnak. A koronavírus-járvány után, amelyben a szigetországot majdnem hermetikusan elzárták a külvilágtól, jelentősen nőtt a számuk. Az autóipar nagy öregjeit azonban aggasztja, hogyan maradhat fenn a sokak által nagyra tartott japán autógyártás, ha a helyi fiatalok közömbösen viseltetnek iránta.

DEGER20111001035

Sokkal többen vannak a külföldiek

A Toyota képzési központjában tanuló 400 diák negyede például külföldi, ami kétszer annyi, mint a pandémia előtt. Az intézmény vezetője, Wakabayashi Yoshihiro a Nikkei Asia gazdasági hírügynökség szerint aggódik, hogy ha így nő a külföldiek súlya, akkor nem lesznek, akik továbbvihetik a japán feldolgozóipari kultúrát. Ennek pedig komoly gazdasági következményei is lehetnek. A tokiói munkaügyi minisztérium adatai szerint tavaly októberben 2 millió külföldi munkás dolgozott a szigetországban. Ez 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban, a létszámnak a negyedét vietnámiak adták. Utánuk a kínaiak és a Fülöp-szigetekről érkezők következtek. Sok a nepáli és bangladesi is. A japán kormány „speciálisan képzett munkásoknak” járó tartózkodási engedéllyel ösztönzi a külföldiek foglalkoztatását az autószerelő iparban.

Ez az intézkedés nem szorul magyarázatra annak tükrében, hogy 2022-ben minden öt autószerelési állásajánlatra egy jelentkező akadt. Összesen 331 ezer autószerelő szolgálta ki a 82 milliós japán autóállományt. Eközben a japán fiatalok inkább továbbtanulnak és lenézik a „veszélyes és koszos” fizikai munkákat. A szakértők egy része szerint az autóipar iránti érdeklődést csökkenti az is, hogy a fiatal korosztályok tagjai messze nincsen úgy oda az autókért, mint elődeik.

A cikk forrása: totalcar.hu