Befutottak a legfrissebb információk az európai autóipar áprilisi teljesítményéről. Erős a javulás tavalyhoz képest, az élen pedig őrségváltás történt.
Múlt hónapban 960 ezer autót helyeztek forgalomba Európa országaiban, mely 16 százalékos növekedést jelent az egy évvel ezelőtti 830 ezerhez képest. Felipe Munoz, a jelentést készítő JATO Dynamics elemzője szerint ez főleg két tényezőnek köszönhető: az egyik az ellátási láncok jobb teljesítménye, míg a másik a szélesedő villanyautó kínálat. Ahogy egyre több gyártó kínál különböző elektromos modelleket, úgy nő a kereslet a kategória iránt: idén az összes eladás 13 százalékát tette ki a szegmens, mely közel 3 százalékos javulás 2022-höz viszonyítva.
Bár a legtöbb autóipari szakértő a kínai gyártók hatalomátvételt vizionálta, ettől egyelőre messze vagyunk. A Kínában készült járművek az eladások 3,4 százalékát teszik ki, ráadásul ebbe nyugati márkák az országban gyártott modelljei is beletartoznak.
A márkák versenyében 2022 áprilisához képest sokat erősödtek az európai gyártók: a Volkswagen 30 százalékos javulás mellett továbbra is fölényesen vezet, de jó időszakot zárt az Audi (+25%), a Renault (+36%), a Skoda (+40%), és az Opel (+22%) is, ám a hónap nyertese így is a Dacia és a Cupra. A román gyártó 44, míg az ötéves spanyol márka 52 százalékot javított tavalyi eredményein.
Míg Európa szárnyal, a kelet hanyatlik. A Toyota négy, a Hyundai három, a Nissan két százalékot gyengült, míg a Kia stagnáló értékeket mutat. Erősödött viszont a Mazda (+17%) és a Suzuki (38%), míg az MG (+104%) továbbra is szárnnyal.
Bár a Tesla neve mellett jól mutat a 865 százalék, az amerikai villanyautó-óriás tavaly különösen gyenge áprilist zárt.
A modellek versenyében a kisautók adják az élmezőnyt: január után ismét tarolt a Dacia Sandero, de a Volkseagen T-Roc is erősen szerepelt második helyével, míg a dobogó alsó fokára az Opel/Vauxhall Corsa állhatott fel. A top 10 további sorrendje: Renault Clio, Peugeot 208, Fiat/Abarth 500, Toyota Yaris Cross, Volkswagen Golf, Dacia Duster és Skoda Octavia. Viszonylag gyenge hónapot zárt viszont a Tesla: a Model Y csak a tizenhetedik lett azok után, hogy fölényesen nyerte az első negyedévet.