Szinte már hagyomány, hogy minden évben megírjuk a Totalcaron a német autóklub, vagyis az ADAC károsanyag-kibocsátási tesztjének (Ecotest) eredményeit. Ezek egyfelől nagyon érdekes és értékes információkat tartalmaznak, másfelől viszont fenntartásokkal kezelendők. Ha másért nem is, hát azért, mert a németországi energiamix teljesen más, mint a magyarországi: az elektromos áram előállítása igen különbözően zajlik, lényeges különbség van az ehhez kapcsolódó környezetterhelésben is.
Természetesen az is torzíthat, ha mondjuk a villanyautók és hibridek kibocsátását a forrástól a kerékig mérik (well-to-wheel), miközben a benzineseknél és a dízeleknél pusztán az autózáskor elégetett üzemanyaggal számolnak.
Megint csak sok vitát – és olvasói levelet – generál az is, hogy a német teszt nem tesz különbséget a különféle üzemanyagok között abban a tekintetben, hogy miként bonyolítják le az előre meghatározott tesztkört. Magyarán nem kapcsolgatnak az üzemmódok közt egy hibridben: beülnek és mennek, ha elfogyott az áram, folytatják az utat benzinnel vagy gázolajjal. Ez egyébként egy roppant érdekes témakör. Egy konnektoros hibrid ugyanis jellemzően 30-50 kilométert megy egyhuzamban villannyal, de ha egy hosszabb etapot vizsgálnánk, akkor természetesen jóval nagyobb arányban lennének az elektromos kilométerek, tekintve, hogy vissza is termel fékezéskor, kiguruláskor.
A magam részéről egyébként a plug-in hibridet tartom jelenleg a legéletképesebb alternatívának. A napi ingázást letudhatom zéró emisszióval, és hosszabb úton sem kell azon szepegnem, hogy mikor fogy el az amper. Tagadhatatlan viszont, hogy kell hozzá egy jó sofőr, aki tudatos.
Na de, vissza az eredeti témához: mennyire lehet releváns idehaza az ADAC tesztje? Olvasónkkal, Bóday Tamással egy korábbi cikk megjelenése óta levelezek. Az Ecotesttel kapcsolatban pedig vállalkozott arra, hogy átszámolja a németek méréseit a hazai energiamixre. Természetesen közelítő adatokról van szó, de mindenképpen látványos, hogyan rendeződnek át a táblázatban az elektromos autók és a hibridek.
Feladó Bóday Tamás
Címzett Lendvai Zsolt
Dátum 2021. 02. 22. 16:10
Tárgy Kiegészítő információ
Szia Zsolt!
Ami érdekes, hogy a teljes sorrendet nagyon felborítja az, hogy milyen viszonyítással számolunk. Az elektromos és plug-in hibrid autókat az eredeti tesztben nagyon visszaveti, hogy a német elektromos energia előállítása jóval környezetszennyezőbb, mint a hazai. Gyakorlatilag a kinti szénerőművek miatt a német energiamix nemcsak CO2-ben, hanem egyéb kibocsátási számokban is jelentősen rosszabb az itthoni, jellemzően nukleárisenergia-domináns energiamixhez képest. Sajnos a hazai egyéb szennyezőanyag számokról nincsen pontos értékem, de biztos vagyok benne, hogy a villamos autók jelentősen jobban teljesítenek nemcsak a CO2-re adott pontszámban, hanem a károsanyag-kibocsátási számokban is.
Megkockáztatom, hogy az ADAC (részben) szándékosan torzítja a képet, és a belső égésű motorral szerelt autóknak akar kedvezni azzal, hogy az elektromos autókat a német energiamix szerint kétszer is hátrányosan számolja (CO2 és erőművi kibocsátás).
Szóval amit csináltam:
Az elektromos autók esetében direktben átszámoltam a CO2 kibocsátási adatokat a magyar energiamixre (német: 548 g/kWh, magyar: 210 g/kWh – előbbit az ADAC anyagokból vettem, utóbbi az elmúlt évek trendjeit figyelembe vevő becsült adat a 2020-as évre).
Az összes plug-in hibridre kikerestem a villamos és fosszilis üzemanyag-fogyasztási adatokat, és egyszerű arányszámítással átszámoltam őket a magyar adatokra. Az elektromos áramot nem tankoló autók esetében nem változtattam a számításon, mivel a teszt az üzemanyagok esetében csak a downstream (tehát tényleges) kibocsátással számol, nem veszi figyelembe az üzemanyag előállításának kibocsátási terhelését. Ez így szerintem sántít egy kicsit, mert a fosszilis energiahordozóknak kedvez a megújulókkal szemben, de ez egy életképes egyszerűsítés.
Csináltam egy alternatív listát, amit csak a CO2 kibocsátásra rangsoroltam. Értelemszerűen ez nem reprezentatív, mert csak egyféle szennyezőanyag szerint rangsorol. Így pl. a Mazda 2 Skyactive, ami magas CO és NO értékei miatt a tesztben 0-t kapott a károsanyag-kibocsátási pontszámra, egészen előre került, valamint a nagy elektromos fogyasztású elektromos autók is jóval előrébb végeztek. Mindenesetre meglehetősen érdekes.
Szerintem mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy míg a tisztán elektromos autók kibocsátása elsősorban a felhasznált energia előállítási terhelésétől, addig a plug-in hibridek károsanyag-kibocsátása leginkább a használat módjától függ. Csak abban az esetben tudnak ilyen értékeket produkálni, ha minden 100 kilométeren töltik őket. Természetesen ideális körülmények között, amikor az elektromos hatótáv nagyrészt lefedi a napi használatot, akkor akár ennél jobb, ellenkező esetben ennél jelentősen rosszabb értékeket is tudnak produkálni.
Érdemes lenne a plug-in hibrideket megkülönböztetni a nem pluginektől, a táblázatomban átírtam őket pluginre, a többit változatlanul hagytam.
Német helyezés | Magyar helyezés | Változás | Modell | Hajtás | Magyar energiamix | Német energiamix |
CO2 (g/km), w-t-w | CO2 (g/km), w-t-w | |||||
1 | 1 | 0 | Hyundai Ioniq Electric | elektromos | 35 | 90 |
2 | 2 | 0 | VW e-Up | elektromos | 36 | 92 |
4 | 3 | 1 | Seat Mii Electric | elektromos | 37 | 95 |
5 | 4 | 1 | Mini Cooper SE | elektromos | 38 | 97 |
6 | 5 | 1 | Smart Forfour EQ | elektromos | 39 | 101 |
7 | 6 | 1 | Peugeot e-208 | elektromos | 40 | 103 |
8 | 7 | 1 | Renault Zoe R135 Z. E. 50 (52kWh) | elektromos | 40 | 104 |
9 | 8 | 1 | VW ID3 Pro Performance (58 kWh) | elektromos | 41 | 106 |
11 | 9 | 2 | Peugeot e-2008 | elektromos | 43 | 110 |
16 | 10 | 6 | DS3 Crossback E-Tense | elektromos | 43 | 112 |
29 | 11 | 18 | Nissan Leaf (62 kWh) | elektromos | 48 | 124 |
43 | 12 | 31 | Porsche Taycan 4S | elektromos | 50 | 130 |
49 | 13 | 36 | Audi E-tron Sportback 55 | elektromos | 52 | 134 |
76 | 14 | 62 | Mercedes-Benz EQC 400 | elektromos | 58 | 151 |
42 | 15 | 27 | Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 99 | 126 |
52 | 16 | 36 | Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI Plug-in | plug-in hibrid | 105 | 134 |
3 | 17 | -14 | VW Eco e-Up 1.0 | benzin+CNG | 116 | 116 |
47 | 18 | 29 | Kia Niro 1.6 GDI Plug-in Hybrid | plug-in hibrid | 116 | 140 |
58 | 19 | 39 | Kia XCeed 1.6 GDI Plug-in | plug-in hibrid | 123 | 148 |
80 | 20 | 60 | Mercedes-Benz B 250 e | plug-in hibrid | 126 | 168 |
94 | 21 | 73 | Mercedes-Benz GLE 350 de | plug-in hibrid | 133 | 209 |
93 | 22 | 71 | Mazda 2 Skyactiv-G 90 M Hybrid | benzines | 135 | 135 |
84 | 23 | 61 | Peugeot 508 SW 1.6 Hybrid 225 | plug-in hibrid | 135 | 167 |
72 | 24 | 48 | Peugeot 3008 1.6 Hybrid4 300 | plug-in hibrid | 137 | 172 |
56 | 25 | 31 | BMW 330e | plug-in hibrid | 139 | 172 |
10 | 26 | -16 | Honda Jazz 1.5 i-MMD | hibrid | 142 | 142 |
32 | 27 | 5 | Toyota Corolla 2.0 Hybrid | hibrid | 143 | 143 |
74 | 28 | 46 | DS7 Crossback E-Tense 300 | plug-in hibrid | 143 | 177 |
12 | 29 | -17 | Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid | benzines | 144 | 144 |
44 | 30 | 14 | Toyota C-HR 2.0 Hybrid | hibrid | 146 | 146 |
46 | 31 | 15 | Lexus UX 250h | hibrid | 146 | 146 |
45 | 32 | 13 | Volvo V60 T6 Twin Engine | plug-in hibrid | 147 | 172 |
14 | 33 | -19 | Suzuki Ignis 1.2 Dualjet Hybrid | benzines | 148 | 148 |
20 | 34 | -14 | Fiat 500 1.0 Hybrid GSE | benzines | 148 | 148 |
26 | 35 | -9 | Lexus ES 300h | hibrid | 150 | 150 |
15 | 36 | -21 | VW Golf 2.0 TDI SCR | dízel | 151 | 151 |
18 | 37 | -19 | Toyota Aygo 1.0 | benzines | 151 | 151 |
13 | 38 | -25 | Opel Astra 1.2 DI Turbo | benzines | 152 | 152 |
17 | 39 | -22 | Opel Corsa 1.2 DI Turbo | benzines | 152 | 152 |
41 | 40 | 1 | Hyundai i10 1.0 | benzines | 152 | 152 |
19 | 41 | -22 | Peugeot 208 1.2 PureTech 100 | benzines | 155 | 155 |
85 | 42 | 43 | Polestar 1 | hibrid | 159 | 159 |
21 | 43 | -22 | VW Golf 1.0 eTSI | benzines | 160 | 160 |
23 | 44 | -21 | Mercedes-Benz A 200 d Limousine | dízel | 162 | 162 |
62 | 45 | 17 | Hyundai Kona 1.6 GDI Hybrid | hibrid | 162 | 162 |
22 | 46 | -24 | BMW 320d Touring | dízel | 164 | 164 |
24 | 47 | -23 | Škoda Kamiq 1.0 TSI | benzines | 164 | 164 |
59 | 48 | 11 | Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid 150 | benzines | 164 | 164 |
25 | 49 | -24 | Renault Clio TCE 130 GPF | benzines | 168 | 168 |
27 | 50 | -23 | Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 | benzines | 170 | 170 |
28 | 51 | -23 | Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDI 136 | dízel | 170 | 170 |
33 | 52 | -19 | VW Golf 1.5 eTSI | benzines | 170 | 170 |
51 | 53 | -2 | Ford Mondeo Turnier 2.0 Hybrid | hibrid | 171 | 171 |
53 | 54 | -1 | Mercedes-Benz GLC F-Cell | üzemanyagcella | 171 | 171 |
83 | 55 | 28 | BMW X3 xDrive 30e | plug-in hibrid | 172 | 209 |
55 | 56 | -1 | Kia XCeed 1.6 CRDI 136 | dízel | 173 | 173 |
71 | 57 | 14 | Volvo XC40 T5 Twin Engine | plug-in hibrid | 175 | 198 |
30 | 58 | -28 | BMW 218i Gran Coupé | benzines | 179 | 179 |
31 | 59 | -28 | Mercedes-Benz GLA 200 d | dízel | 180 | 180 |
36 | 60 | -24 | Mazda CX-30 Skyactiv-X 2.0 M Hybrid | benzines | 180 | 180 |
64 | 61 | 3 | Peugeot 208 1.2 PureTech 130 | benzines | 180 | 180 |
66 | 62 | 4 | Renault Captur TCE 100 | benzines | 180 | 180 |
73 | 63 | 10 | Honda HR-V 1.5 Turbo | benzines | 182 | 182 |
35 | 64 | -29 | Renault Captur TCE 130 GPF | benzines | 183 | 183 |
34 | 65 | -31 | Audi Q2 35 TDI | dízel | 184 | 184 |
37 | 66 | -29 | Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 | benzines | 184 | 184 |
75 | 67 | 8 | Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 | benzines | 184 | 184 |
38 | 68 | -30 | Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 | benzines | 185 | 185 |
39 | 69 | -30 | BMW 118i | benzines | 186 | 186 |
40 | 70 | -30 | BMW X1 sDrive 18d | dízel | 190 | 190 |
50 | 71 | -21 | Audi A1 Citycarver 35 TFSI | benzines | 193 | 193 |
95 | 72 | 23 | BMW X5 xDrive 45e | plug-in hibrid | 194 | 264 |
48 | 73 | -25 | VW T-Roc Cabriolet 1.0 TSI OPF | benzines | 195 | 195 |
54 | 74 | -20 | Jaguar XE D180 | dízel | 196 | 196 |
57 | 75 | -18 | Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost | benzines | 196 | 196 |
60 | 76 | -16 | Toyota Proace City Verso L1 1.2 Turbo | benzines | 198 | 198 |
78 | 77 | 1 | Kia Ceed GT | benzines | 198 | 198 |
61 | 78 | -17 | VW Passat Variant 2.0 TSI OPF | benzines | 209 | 209 |
63 | 79 | -16 | Mercedes-Benz GLC 220 d | dízel | 210 | 210 |
68 | 80 | -12 | Mercedes-Benz GLB 220 d | dízel | 211 | 211 |
89 | 81 | 8 | Subaru XV 2.0 ie. | benzines | 212 | 212 |
65 | 82 | -17 | Audi A4 Avant 40 TFSI | benzines | 213 | 213 |
67 | 83 | -16 | Seat Leon ST Cupra R | benzines | 214 | 214 |
69 | 84 | -15 | Ssangyong Tivoli 1.5 GDI-T | benzines | 220 | 220 |
70 | 85 | -15 | Ssangyong Korando 1.6 E-XDI | dízel | 221 | 221 |
91 | 86 | 5 | Ford Focus Turnier ST 2.3 Ecoboost | benzines | 228 | 228 |
90 | 87 | 3 | Land Rover Range Rover Evoque D150 | dízel | 233 | 233 |
77 | 88 | -11 | VW 6.1 Multivan 2.0 TDI BMT | dízel | 238 | 238 |
92 | 89 | 3 | Honda Civic Type R | benzines | 241 | 241 |
79 | 90 | -11 | Audi Q3 Sportback 45 TFSI | benzines | 246 | 246 |
87 | 91 | -4 | Volvo XC60 B5 | benzines | 254 | 254 |
88 | 92 | -4 | Volvo V90 Cross Country B6 | benzines | 257 | 257 |
82 | 93 | -11 | Mercedes-Benz V 300 d Lang | dízel | 258 | 258 |
81 | 94 | -13 | Mercedes-Benz GLE Coupé 400 d | dízel | 261 | 261 |
86 | 95 | -9 | Porsche 911 Carrera Coupé S | benzines | 275 | 275 |