Egyre nagyobb a felhajtás az elektromos autók körül, ám úgy tűnik, egyelőre nem elég nagy ahhoz, hogy az amerikai autósok tömött sorokban induljanak el a szalonokba villanyautót vásárolni. Sokan mást választanak, mást választatnának.
Az elektromos autók térnyerése látványos, ám az amerikai magánautósok egyelőre inkább a hibridek felé hajlanak – idézte a Money.com hírportál a Kelley Blue Book tanácsadó cég friss felmérését.
E szerint kétszer akkora a valószínűsége, hogy egy autóvásárló hibridet választ, mint annak, hogy teljesen elektromosat. Fontos, hogy a felmérés készítői egy kalap alá vették a hagyományos hibrideket és a konnektorból tölthető változatokat. Ezt is figyelembe véve az amerikai autósok 18 százaléka fontolgatja, hogy valamilyen hibridet vegyen új autónak, míg a tisztán elektromosok iránt csak a 9 százalékuk érdeklődik.
Lassan búcsúznak a hagyományosok
A következő időszak várhatóan elhozza az elektromos járművek dominanciáját az autópiacon. Az Egyesült Államokban például hét tagállam jelentette be, hogy 2035 után betiltja a hagyományos meghajtású autók értékesítését. A kutatás azonban azt mutatja, hogy a jelenlegi autóhasználati környezetben az autóvásárlók többsége még nem kész arra, hogy villanyautóra váltson.
A legnyilvánvalóbb oka ennek a töltés körülményessége, pontosabban a szokásos rövid hatótáv, hiányos töltőhálózt, töltési idők. Fontos szempont továbbá, hogy a hibridek olcsóbbak, mint az teljesen elektromos autók. Az előbbiek átlagára az amerikai piacon áprilisban 40 123 dollár (közel 14 millió forint) volt, míg az utóbbiaké 55 089 (19 millió forint)– derül ki a Cox Automotive adatszolgáltató számaiból.
Nagyobb a hibridválaszték
Bár az elektromosok választéka gyorsan nő, jelenleg több hibrid közül válogathatnak az autósok, jelentős részük ismert modellek alternatív meghajtású változatai. Ilyen a Toyota RAV4 és a Honda CR-V, amelyeket többen keresnek, mint a Tesla legnépszerűbb modelljét, a Model Y-t. Egyébként a RAV4 volt a negyedik legnagyobb mennyiségben eladott autó az Egyesült Államokban 2022-ben. A Toyota adatai szerint ebből a típusból 400 ezer autó talált gazdára az országban, amelyen belül több mint 168 ezer volt hibrid meghajtású. Eközben a Kelley Blue Book számai szerint Tesla Model Y-ből 231,4 ezer darab kelt el ugyanebben az évben.