Hazai piac: tarolt a Toyota, a Suzuki mínuszba került

Mindössze 3 százalékos pluszban van éves összevetésben a magyar újautó-piac, 2021-hez és 2019-hez képest viszont mínuszban. A márkarangsort a Toyota vezeti, megelőzve a VW-t és a Fordot. 

Átlagosan naponta 371 új autót helyeztek forgalomba márciusban, vagyis  összesen 11 498 darabos eladással zárult a hónap a Datahouse legfrissebb adatsora szerint. Ez 3 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten, 2021-hez képest viszont több mint 7 százalékos hanyatlást jelent. 

Az év első három hónapjában majdnem 30 ezer – egész pontosan 29 561 – darabos eladást mutat a statisztika. A múlt évhez viszonyítva ez szintén 3 százalékos többletnek felel meg, ám 2021-hez képest 8 százalékos a csökkenés, a járvány előtti, 2019-es adatokkal összevetve pedig 14 százalékos a visszaesés. Utóbbival azért érdemes összevetni az adatokat, mert az elmúlt években járvány és a háború hatása miatt az ellátási láncok akadozása, a chiphiány miatt nagyon hektikusan alakult a globális autópiac. 

Járműkategória Forgalomba helyezett új járművek száma: 2023 január-március (darab) Forgalomba helyezett új járművek száma: 2022 január-március (darab) Forgalomba helyezett új járművek száma: 2021 január-március (darab) Változás 2023/2022 (százalék) Változás 2023/2022 (százalék)
1. Személyautó 29 561 28 688 32 197 3% -8.2%
2. Kishaszon-gépjármű (furgon) 5096 4258 5820 19.7% -12.4%
3. Busz 171 78 79 119.2% 116.5%
4. Nagyhaszon-gépjármű (teherautó, kamion) 1430 1252 1054 14.2% 35.7%
5. Motor 1488 1159 924 28.4% 61%
Teljes piac 37 746 35 435 40 074 6.5% -5.8%

A többi járműkategóriában kedvezőbbek a számok. A furgonoknál 20 százalékkal bővült a piac, igaz, a kétéves összevetésben zsugorodott a piac. A teherautók, a buszok és a motorok a tavalyi és a tavalyelőtti adatokhoz képest is többletet értek el. 

Autók, márkák, darabszámok

A friss adatokból kiderül, hogyan alakult a különböző márkák sorrendje. Az élen a Toyota áll, a második helyen van a Volkswagen, a harmadik pedig a Ford, ám az előbbi kettő 13 és 15 százalékkal növelte eladásait, míg utóbbi 12 százalékos csökkenést könyvelhetett el. A darabszám szerinti eladások alapján az első húsz márkát nézve a Tesla szerepelt a legjobban, 178 százalékkal növelte eladásait. 

Helyezés Márka Forgalomba helyezett új autók száma 2023 január-március  Forgalomba helyezett új autók száma 2022 január-március  Változás (%)
1 TOYOTA 4309 3807 13%
2 VOLKSWAGEN 2320 2023 15%
3 FORD 2313 2639 -12%
4 SKODA 2277 1866 22%
5 SUZUKI 2159 3754 -42%
6 KIA 1915 2153 -11%
7 DACIA 1579 1304 21%
8 BMW 1381 1111 24%
9 MERCEDES 1125 1356 -17%
10 OPEL 1119 1202 -7%
11 HYUNDAI 1074 1081 -1%
12 FIAT 992 627 58%
13 AUDI 972 771 26%
14 VOLVO 736 703 5%
15 RENAULT 640 541 18%
16 SSANGYONG 602 455 32%
17 NISSAN 490 595 -18%
18 MAZDA 462 364 27%
19 TESLA 451 162 178%
20 PEUGEOT 402 361 11%

Érdekes emellett az is, hogy miként alakultak a piaci részesedések ezeknél a márkáknál. Ebben a versenyben jól teljesített többek között a Toyota, a Skoda, a Tesla. Ezzel szemben a Suzuki majdnem 6 százalékos csökkenést könyvelhetett el. 

Márka
Make
Piaci részesedés 2023 január-március (%) Piaci részesedés 2022 január-március (%) Változás (%)
TOYOTA 14,6% 13,3% 1,3%
VOLKSWAGEN 7,8% 7,1% 0,8%
FORD 7,8% 9,2% -1,4%
SKODA 7,7% 6,5% 1,2%
SUZUKI 7,3% 13,1% -5,8%
KIA 6,5% 7,5% -1,0%
DACIA 5,3% 4,5% 0,8%
BMW 4,7% 3,9% 0,8%
MERCEDES 3,8% 4,7% -0,9%
OPEL 3,8% 4,2% -0,4%
HYUNDAI 3,6% 3,8% -0,1%
FIAT 3,4% 2,2% 1,2%
AUDI 3,3% 2,7% 0,6%
VOLVO 2,5% 2,5% 0,0%
RENAULT 2,2% 1,9% 0,3%
SSANGYONG 2,0% 1,6% 0,5%
NISSAN 1,7% 2,1% -0,4%
MAZDA 1,6% 1,3% 0,3%
TESLA 1,5% 0,6% 1,0%
PEUGEOT 1,4% 1,3% 0,1%

Megjegyzés: A fenti statisztika nem veszi figyelembe a reexportot, amelynek keretében egy-egy autó bejön az országba, rendszámot kap, majd azonnal kivonják a forgalomból és külföldre távozik, ez pedig torzítja a statisztikát.

A cikk forrása: totalcar.hu