A japán autógyártók eladásai mélyrepülésben vannak Kínában, miután az országban egyre nagyobb számban vásárolnak elektromos autókat, amelyek közül a legtöbbet a helyi autómárkáktól vásárolják.
Az iparági adatokból kiderült, hogy a japán autómárkák összesített eladásai Kínában 32 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához képest 2023 első negyedévében. A japán autók a kínai újautó-eladások 18 százalékát adják az idei év első negyedévében, ami tavaly 20 százalék, 2021-ben 22 százalék és a 2020-ban még 24 százalék volt, vagyis évente két százalékot csökken.
Néhány japán autógyártót viszont sokkal súlyosabban érint a helyzet. A Honda eladási 38,2 százalékkal, a Nissan eladásai 45,8 százalékkal, a Mazda eladásai pedig 66,5 százalékkal csökkentek. A Toyota és a Lexus még mondhatni jól megúszta, ugyanis mindkettőnek 14,5 százalékkal esett vissza az eladása.
A Honda vezérigazgatója, Toshihiro Mibe a Reutersnek elmondta, hogy a kínai riválisok bizonyos szoftvertechnológiákban megelőzték őket, és ők már „messzebb járnak, mint vártuk”.
Általánosságban elmondható, hogy a japán autógyártóksokkal lassabban térnek át az elektromos és a plug-in hibrid hajtásláncokra, mint a kínai riválisaik. Az ország olyan gyorsan áll át a villanyautókra, hogy a Nissan Sylphy, ami három évig volt Kína legkelendőbb járműve, tavaly a BYD Song plug-in hibridje verte le.
„Japán az árháború eddigi legnagyobb vesztese″
– ezt Bill Russo, az Automobility alapítója és vezérigazgatója mondta a portálnak. Szerinte azzal, hogy a villanyautók egyre megfizethetőbbé válnak Kínában, azzal egyre nagyobb arányban szereznek olyan vásárlókat, akik eddig csak a külföldi márkákban bíztak.