Japánt valamikor a japán autók uralták, legyen szó bármilyen kategóriáról. Ám úgy néz ki, ez egyre kevésbé van így. A Toyota hazai luxusmodellje, a Crown például elveszteni látszik korábbi népszerűségét: míg a 90-es években még akár évi 200 ezer autót is eladott a koronás jelvény, most 36 ezerrel járul hozzá a Toyota eladásaihoz.
2
A BestCarWeb cikke szerint a jelenségnek több oka is van, de elsősorban az a baj, hogy a legújabb Crown túl európai stílusú lett, így elveszítette azoknak az értékeknek egy részét, amelyek korábban eladták. Ilyen a mérhetetlen utazási komfort és a klasszikus vonalvezetés: a jelenleg kapható 15. gerneráció ferdehátú karosszériája sem aratott nagy sikert, de a nagy felnik, és az ezzel járó rázósabb futás az, amit a legtöbben kritizálnak. Hiába a jobb úttartás, ha a japán vásárlók nem ezt várják, hanem a kényeztető komfortot.
Egy másik okként a kereskedőhálózat átalakulását jelölik meg. Régebben a Crown-t csak különálló Crown kereskedésekben lehetett megvenni. Aki ilyen autót akart vásárolni, az nem is látott a bemutatóteremben mást. Manapság viszont a többi Toyota közt árulják, így könnyen választhatnak a nagy luxusautó helyett valami mást, például Alphard luxuskisbuszt vagy Harrier szabadidő-autót. Úgy néz ki, meg is teszik.
2
Talán ennek is köszönhető, hogy fel bukkant a pletyka, amely szerint a jelenlegi Crown utódja már nem is biztos, hogy a megszokott személyautó-formájú típus lesz, hanem a vásárlók igényeit követve valami luxusterepjáró-féleség. Kérdés, hogy mer-e ekkorát változtatni a Toyota.