Finn Rali, a normál kerékvágásban – Toyota hírek

2020-ban elmaradt ez a verseny, tavaly pedig a koronavírus járvány miatt törölt Svéd Rali helyett ugrott be az év elején a havas-jeges Északi-sarki Finn Rali, eredeti nevén Arctic Rali Finnland. majd ősszel a Finn Rali. Finnország ily módon két versennyel képviseltette magát a világbajnokságban. Sokáig az északi pilóták voltak a Finn Rali koronázatlan királyai, de jött Sebastien Loeb és trónfosztást végzett kétszer is egymás után. Loeb-öt honfitársa, Sebastien Ogier, követte a sorban és a fiatal francia is felállhatott a finn dobogó tetejére. Később Kris Meekének is sikerült a bravúr, nem északiként győzni Finnországban. 2018-2019-ben az észt Ott Tanak vitte célba autóját az első helyen a Finn Ralin. A 2021-es két raliból az elsőt ismét Ott Tanak húzta be, de a másodikon, a Finn Ralin, már walesi Elfyn Evans győzedelmeskedett.

A Toyotának és sztárpilótájának, Kalle Rovanperának nagyon jól megy idén a versenyzés. A legutóbbi megmérettetésen, az Észt Ralin a Toyota Rovanpera és Evans révén elhozta az első két helyet és a gyártók és a pilóták között is magasan az első helyen állnak. A hétvégén egyértelműen nekik lejt majd a pálya, hiszen a csapat is és élpilótája is hazai terepen áll rajthoz. A 2017-2021 között rendezett négy Finn Ralit toyotás pilóta nyerte. Ráadásul a 21 éves tehetségnek idén eddig szinte az összes murva feküdt, s ez valószínűleg nem lesz másként a finn murvával sem. A Toyota kezében van az összes nyerő lap Rovanperával, a tavalyi finnországi győztes Elfyn Evans-szel és a csapat másik finn pilótájával, a 2017-es Finn Rali győztesével, Esapekka Lappival. Innen már csak elveszteni lehet a versenyt.

Hirdetés

„A Finn Rali természetesen különleges esemény számunkra, de próbálok úgy hozzáállni, mint az összes többi ralihoz. Nem érzek olyan nagy nyomást, hiszen az idei győzelmeink után nem hiszem, hogy bármit is bizonyítanom kellene. A rajongóktól hatalmas támogatást kapunk persze, s értük megpróbálok nyerni. Tavaly nem volt könnyű számunkra, így ezúttal megpróbálunk jobb munkát végezni.” – szögezte le Harri Rovanpera fia, aki ezúttal is megküzdhet a sepregetés szerepével. Ezzel a feladattal azonban idén már többször is megbirkózott és elsőségre vitte autóját. A hétvége hűvös időt és esőt is tartogat, ami akár az előnyére is válhat a pénteken elsőként rajtoló ralisnak. Eső esetén ugyanis a hátrébb rajtolók vannak hátrányban az egyre romló minőségű utak miatt.

A rali
A hétvégén megrendezésre kerülő verseny a szezon „legőrültebb” ralija címet is kivívta magának azzal, hogy – a nézők és fotósok nem kis örömére – a pilóták majdnem többet tartózkodnak a levegőben, mint az úton, s ha már ott vannak, akkor több mint 200 km/órás sebességgel hajtanak. Rendkívül gyors murvás utak visznek keresztül a finn ligeteken és tavakon, hatalmas ugratókkal tűzdelve. A rali központja az egyetemi város, Jyvaskyla Paviljonki kiállítási központjában lesz berendezve. Ez néhány perc sétára található a város boltjaitól, bárjaitól és éttermeitől. Nagy tömegek várhatók ide. Az első rali idején, 1951-ben is ebben a városban volt a rali főhadiszállása. A Jyvaskyla körüli gyorsasági szakaszok a világbajnokság leggyorsabbjai.

A verseny csütörtökön a Harju szakasz bővített változatával kezdődik Jyvaskyla központjában. Ezután észak-keletre tart a mezőny és kétszer is végigmegy a Laukaa és a Lankamaa gyorsasági szakaszokon. Ezután a Harju szakasz egy rövidített változata tér vissza. Majd még két szakasz következik kétszer: az Assamaki és a Sahloinen-Moksi. A kilenc szakasz összesen 124,91 km hosszú lesz. A szombati maratoni hosszúságú napon 150,30 km-en át versenyeznek a csapatok. Vasárnap többek között a Ruuhimaki nagy ugratói szolgáltatnak látványosságot a nézőknek, s az itteni második menet lesz a Power Stage, ahonnan bónuszpontokkal távozik az első öt helyezett.
A Finn Rali négy napon át tart, s a 22 gyorsasági szakasz 322,61 km-t tesz majd ki. A rali össztávja: 1427,47 km.

Az elmúlt évek Finn Rali győztesei:
2021 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Ott Tanak (Toyota)
2017 Esapekka Lappi (Toyota)
2016 Kris Meeke (Citroën)
2015 Jari-Matti Latvala (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 S Loeb (Citroën)
2011 S Loeb (Citroën)
2010 J-M Latvala (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Grönholm (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 M Grönholm (Peugeot)
2004 M Grönholm (Peugeot)
2003 M Märtin (Ford)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)

A világbajnokság állása az Észt Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 175 pont
2. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 92 pont
3. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 79 pont
4. Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 77 pont
5. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT NG 73 pont
6. Craig Breen (IRL) M-Sport Ford WRT 60 pont
7. Sebastien Loeb (FRA) M-Sport Ford WRT 35 pont
8. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 34 pont
9. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 34 pont
10. Gus Greensmith (GBR) M-Sport Ford WRT 28 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRC 397 pont
2. Hyundai WRT 340 pont
3. M-Sport Ford WRT 153 pont
4. Hyundai 2C Competition 44 pont

A cikk forrása: automotor.hu