Az autógyártók maguknak köszönhetik a félvezetőhiányt – Toyota hírek

Folyamatosan érkeznek a hírek arról, hogy világszerte hol-mennyi időre állnak le a gyártószalagok chiphiány miatt, de van két olyan konszern, akiket ez nem érint: a Toyota és a Hyundai-Kia köszöni szépen, annyi autót gyárt, amennyit csak tud. Mindez annak köszönhető, hogy noha a koronavírus-válság indulásakor ők is úgy számoltak, hogy vissza fog esni a piac ezért kevesebb autóra lesz szükség, de végül mégse csökkentették a félvezető-gyártókkal kötött megállapodásaikban a megrendelési mennyiséget, úgy voltak vele, hogy ha nem jön be a számításuk, legfeljebb lesz pár hónapnyi chip raktáron, amit aztán fokozatosan felhasználnak. Ezzel ellentétben a legtöbb autógyártó költségmegtakarítás miatt kisebb mennyiséget kötött le a félvezető-gyártóknál, akiknek viszont jól jött ez, hiszen a szórakoztatóelektronikai termékek gyártói pedig növekvő forgalommal számoltak, és gyorsan le is foglalták ezt a kapacitást. Aztán úgy alakult, hogy a piac visszaesése korántsem volt akkora, amivel az autógyártók számoltak, és akkor történt a pofára esés, amikor a félvezetőgyártók közölték: nincs szabad kapacitásuk arra, hogy több chipet készítsenek az autóiparnak.

Ebben persze benne van az is, hogy hiába ugrott meg jelentősen az utóbbi évtizedben az autókban felhasznált chipek száma, a gyakorlatban még így is elhanyagolható az autóipar megrendelése a szektorban, az egyik legnagyobb chipgyártó, a tajvani TSMC például azt közölte, hogy a járvány előtt termelésének 3%-át kötötték le az autógyártók, most még annyi jelentőségük sincs, és igazából azt se érzik meg, ha netán teljesen felhagy ezzel a piaccal, hiszen mások sorba állnak azért, hogy lekössék a felszabaduló kapacitást. A most félvezető-hiány miatt termelési problémákkal küzdő autógyártók számára nehéz lesz visszaszerezni a kieső chip-gyártókapacitást, nyomásgyakorlásra nincs lehetőségük, egyedül az ár emelésével próbálkozhatnak, amit aztán nehéz lesz majd visszaalkudni…

Természetesen a Toyota és a Hyundai-Kia is megérzi majd a válságot, hiszen a lejáró szerződések meghosszabbításánál nekik is biztos többet kell majd fizetniük a chipekért, de náluk legalább emiatt elmaradnak a gyárleállások.

A cikk forrása: automotor.hu