Bár az elektromos átállás kezdetén a gyártók vért izzadtak, hogy elég villanyautót tudjanak gyártani, mostanra a helyzet megváltozott. Amerikában hónapok autó arról szólnak a hírek, hogy a kereskedések már nem tudják hova tenni a felhalmozódott villanyautókat, melyek után kisebb a kereslet, mint ahogy azt az elmúlt évek alapján várták.
Bár a villanyautó eladások még mindig emelkednek, a növekedés lassulni látszik – írja az Insider. Ennek vélhetőn az az oka, hogy a gazdag és elkötelezett korai vásárlók már mind autóhoz jutottak, így most a kevésbé tehetős, óvatosabb társadalmi rétegeken lenne a sor, hogy elektromos autókat vegyenek.
Őket azonban úgy tűnik, nehezebb meggyőzni a váltásról. „Nem csak arról van szó, hogy [az elektromos autók] drágák. Lényegében egy kisebb életforma váltásról beszélünk” – magyarázta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions elemző cég alelnöke. Véleménye szerint az óvatosabb vásárlók sokkal inkább aggódnak a töltési lehetőségek és a hatótávszorongás miatt, mint azt a korai vevők tették.
A problémát az okozza, hogy időközben a gyártók valósággal ontják magukból a villanyautókat, a termelési szinteket pedig a korábbi évek hatalmas érdeklődése – na meg a gyártók közötti verseny – miatt magasabbra lőtték be, mint amire jelenleg igény mutatkozik.
Az Insider kérdésére több Ford és Hyundai kereskedő is arról beszélt, hogy vagy már most visszautasítják az újabb és újabb villanyautó-allokációkat, vagy a jelenlegi trendek láttán erősen gondolkodnak ezen. Egy Toyota kereskedő szerint bár ők még mindig az összes villanyautóra lecsapnak, a teljes modellpalettából a bZ4X-eket a legnehezebb eladni.
Mindenképpen fontos azonban megjegyezni, hogy egy-egy autómárka küszködését nemcsak a csökkenő kereslet, hanem modelljeik gyenge versenyképessége is magyarázhatja. A Tesla például az elvileg lassuló érdeklődés ellenére is rekordot rekordra halmoz, a Model Y pedig több mint 125 ezer eladott példánnyal 2023 első felének legkelendőbb autója lett Európában.