A Toyota hachiroku-párosa hidrogénnel és árammal driftelne

Kezdhetnénk azzal, hogy a hidrogénesnek nem lehet hatótávolsága a gáz energiasűrűsége miatt, míg az elektromos jóval gyengébb, mint az immár negyven éves eredeti. De most nem erre fókuszálunk, mert rendben a festés, és a barkács átépítés is bájos a maga visszafogottan értelmes valójában.

20230113 01 13

A Toyota AE86-os a hátsókerekes, ötödik generációs kompakt Corolla legendás, annak idején elérhető árú sportos variánsa. Művésznevén Hachiroku, vagyis a Hacsi, a nyolcvanas évek drift- és mangabajnoka. A Toyota újabban árul hozzá frissen gyártott alkatrészeket is, ami láthatóan jól jön, hiszen nekik is szükségük volt néhányra a tokiói autóshowra.

Két generációnyi Mirai és a Hilux új prototípusa után nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Toyota hisz a hidrogénben, mint fenntartható, zéró lokális emissziót garantáló üzemanyagban. Ami a súlyt illeti, az AE86 esetében a helyzet biztosan nem olyan tragikus, mint amikor anno a Mazda készített üzemanyagcellás MX-5-öt az első generációból, Wankel motorral. Az 1993-as Mazda koncepció ötszáz kilóval volt nehezebb, mint a gyári NA.

A Toyota koncepciója ezzel szemben megtartotta a DOHC motort. A tapasztalat, amit a TGR és a ROOKIE Racing futamai alatt szereztek, oda vezetett, hogy a hang és a megfelelő vibrációk megtartása érdekében a hidrogénes Hacsi két Mirai tankot kapott hátra, míg a motorháztető alatt csak az injektorok és az üzemanyagrendszer egyéb elemei, illetve a gyújtás lett más. Tehát zéró káros kibocsátás, de maximum nosztalgiafaktor, amíg tart a játék.

Az AE86-platform könnyedségét és súlyelosztását bukólámpával és anélkül is meg akarta őrizni a Toyota, így az akkumulátoros verzió is annyira hű az eredetihez, amennyire lehetséges.

Maradt hát az ötsebességes manuális váltó, a motor pedig a Tundra HEV-ből, tehát a hatalmas amerikai hibrid pickupból jött. Az akkumulátor a Priusé, a végeredmény pedig egyszerű, de vidám.

Tény, hogy a Tundra HEV állandómágneses szinkronmotorja az eredeti felhasználási körében csak 48 lóerős, miközben 250 Nm nyomatékot ad le. A Hacsi-koncepcióhoz vagy feltekerték egy kicsit, vagy úgy vannak vele, hogy a nyomaték hatvan százalékkal nőtt, tehát elég lesz a keresztben csúszkáláshoz. Vagy ahhoz, hogy készüljön róla pár fotó, aztán menjen mindkettő a raktárba.

A cikk forrása: totalcar.hu