Több mint 18 ezer új autót helyeztek forgalomba az év első két hónapjában, ez 3 százalékos növekedést jelent. A piaci részesedések változása alapján olyan volumenmárkák kerültek a sor végére, mint a Suzuki, az Opel, a Skoda vagy éppen a Ford. A Toyota, a Dacia és a VW viszont örülhet.
Növekedésben maradt a magyar újautópiac, a januári 2,8 százalékos növekedés után februárban 3,2 százalékkal nőtt az forgalomba helyezett új autók száma – derül ki a Datahouse szerdán publikált adataiból. (Ez a statisztika nem veszi figyelembe a reexportot, amelynek keretében egy-egy autó bejön az országba, rendszámot kap, majd azonnal kivonják a forgalomból és külföldre távozik, ez pedig torzítja a statisztikát.)
Mindenesetre papíron több mint 18 ezer új autó kapott rendszámot az év első két hónapjában, ez pedig 3 százalékos bővülésnek felel meg éves összevetésnek. A darabszámok alapján a Toyota van az élen 2871 autóval, a második a Volkswagen kereken 1500 kocsival, majd a Suzuki következik 1343 darabos eladással.
Márkarangsor a forgalomba helyezett új autók száma alapján
Helyezés | Márka | forgalomba helyezett autók száma 2023 január-február (darab) |
1 | TOYOTA | 2871 |
2 | VOLKSWAGEN | 1500 |
3 | SUZUKI | 1343 |
4 | FORD | 1336 |
5 | KIA | 1298 |
6 | DACIA | 1123 |
7 | SKODA | 1109 |
8 | BMW | 922 |
9 | HYUNDAI | 721 |
10 | MERCEDES | 714 |
Érdemes azonban megnézni, hogyan alakult a márkák piaci részesedése a múlt év első két hónapjához képest, így ugyanis azért más lesz a sorrend.
Igaz, a Toyota marad az élen, az idén már közel 16 százalékos részesedést mondhat magáénak, vagyis a japán cégtól származik minden hatodik forgalomba helyezett új autót. A Dacia piaci része 6 százalék fölé nőtt az egy évvel korábbi 5 százalék alatti szintről. A VW 1,5 százalékpontos javulással ebben az évben a piac 8,3 százalékát uralja. A múlt évben lényegében marginális szereplőnek számító Tesla 1 százalék fölé került.
A márkák sorrendje a piaci részesedésük növekedése alapján
Helyezés | Márka | Piaci részesedés 2023 első két hónapjában Market share |
Változás éves alapon (Százalékpont) |
1 | TOYOTA | 15,9% | 3 százalékpont |
2 | DACIA | 6,2% | 1,8 százalékpont |
3 | VOLKSWAGEN | 8,3% | 1,5 százalékpont |
4 | BMW | 5,1% | 1,4 százalékpont |
5 | FIAT | 3,1% | 1,3 százalékpont |
6 | TESLA | 1,1% | 1,1 százalékpont |
7 | MG | 1,1% | 1,1, százalékpont |
8 | HYUNDAI | 4,0% | 0,8 százalékpont |
9 | RENAULT | 2,5% | 0,8 százalékpont |
10 | AUDI | 3,3% | 0,8 százalékpont |
A piaci részesedéseket nézve az is kiderül, hogy bár a darabszámok alapján a Suzuki az élbolyba tartozik, a részesedése a felére csökkent a piaci aránya, így 7,44 százalékos eredményt ért el az idei év első két hónapjában. Ebben az összevetésben a sor végén került több volumenmárka: az Opel piaci aránya 1,2 százalékponttal 3 százalékra, a Skodáé 1,4 százalékkal 6,14 százalékra, a Fordé pedig 2,7 százalékkal 7,4 százalékra csökkent.