a legdurvább murván folytatják Szardínián – Toyota hírek

Egy hosszú murvás menetelés elején állunk, amely a nagyon megterhelő Portugál Ralival vette kezdetét május közepén és eltart egészen őszig. Szardínia a második a sorban, s itt is hátrányt jelent a nyitó napon elsőként rajtolni, mivel a söprögetés jelentősen lelassítja a versenyzőket. Minél hátrébb rajtol egy-egy autó, annál nagyobb eséllyel fog tiszta utakon versenyezni. A takarítás ezúttal is az egyéni ponttábla élén álló Kalle Rovanperának jut, éppúgy, mint tavaly. A Toyota üdvöskéje Portugáliában szerezte meg idei első győzelmét, s jó ómen számára, hogy nem csak a portugál murva feküdt neki 2022-ben, hanem az olaszországi is. Arról meg ne feledkezzünk meg, hogy esőben előny murván az élről rajtolni. Borongós, néhol esős időt jósolnak a hétvégére, hamarosan kiderül, hogy az időjárás a fiatal finn kezére játszik, vagy éppen hátráltatja.

„Portugáliában nagyszerű hétvégénk volt, és jó volt ismét nyerni. Próbáljuk meglovagolni ezt a hullámot a következő ralikon is, de tudjuk, hogy Szardínián sokkal nehezebb feladat vár ránk. A versenynaptár összes versenye közül talán ez a legtrükkösebb számomra. Ha az időjárás olyan száraz és forró lesz, amilyen szokott lenni Szardínián, akkor nehéz lesz elsőként hajtani az úton, főként mivel az 50 kilométeres gyorsasági szakasz is pénteken lesz. Nagyon fárasztó hétvége áll előttünk, de mint mindig, a csapattal megpróbáljuk a legtöbbet kihozni az autóból.” – szögezte le az egyéni ponttáblát jelenleg 17 ponttal vezető Rovanpera.

Hirdetés

A Toyota nagyon domináns eddig a szezonban, hiszen öt raliból négyen győzedelmeskedett, így a Jari-Matti Latvala vezette csapat nem is várhat mást a hétvégére, mint győzelmet. Rovanpera mellett a hétvégén erősíti a csapatot az a Sebastien Ogier is, aki négyszer már a dobogó tetejére állhatott Szardínián. Így házon belüli csatára számíthatunk a nagyöreg francia és a finn fiatal között. A finn központú csapat negyedik autóját Rovanpera, Ogier és Evans mellett ismét Takamoto Katsuta kapja meg.

Azért a Hyundai is elég bizakodó az előtt a verseny előtt, ahol nagy sikereket tudhat magáénak. Többek közt 2022-ben Ott Tanak révén hazavihette innen a győztesnek járó trófeát. Öt győzelmet és 12 dobogós helyezést szereztek eddig a csapat pilótái a Mediterrán szigeten. Neuville és Lappi mellett Dani Sordo is rajthoz áll Szardínián, ahonnan már többször is hazavihette a győztesnek járó trófeát. Sordónak idén Portugáliában is jól ment a versenyzés, a második helyre vitte célba az alzenauiak autóját, ezzel a legsikeresebb Hyundai-pilótaként zárta a versenyt. A durva olasz murvás utak alaposan próbára teszik a mezőnyt a rali három napja alatt. Szardínia azonban kedvelt helyszíne a murvás teszteknek, emiatt jól ismerik a csapatok a körülményeket. A kellemes környezet, a délies időjárás és a nehéz pályák ideálissá teszik az olasz versenyhelyszínt a murvás gyakorlásokra. Az itteni gyors és szűk gyorsasági szakaszokon nincs lehetőség a hibázásra. A hétvégén a forróság a durva utakkal kombinálva igencsak próbára teszi majd az abroncsokat.

2004 óta rendezik meg az Olasz Ralit Szardínia szigetén, ugyanis akkor az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával. A szardíniai murvás utak a világbajnokság legnehezebbjei közé tartoznak. A szakaszok elég gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Így fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is. Nincs sok lehetőség a hibázásra.
A hőmérséklet várhatóan 27°C körüli lesz a hétvégén, így izzasztó ralinak ígérkezik a hétvége pilótának és gépnek egyaránt.

A rali
A 2023-as Szardínia Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz 334,05 km-t tesz majd ki. A rali össztávja 1183,86 km lesz. A főhadiszállás visszatér Algheróból Olbiába ahol csütörtök este egy kevert felületű szuperspeciális szakasszal kezdődik el a rali.
Pénteken a híres Monte Lerno szakaszon is végighajt a mezőny. Ami különleges, hogy idén a szakasz hosszát több, mint duplájára, majdnem 50 km-esre növelték. Ezt két rövidebb gyorsasági szakasz, a Tantariles és a Terranova követi. A déli olbiai szerviz után ismét ezek a szakaszok következnek. A szombati nap nagyjából ugyanilyen hosszú lesz a gyorsasági szakaszok hossza tekintetében. A vasárnapi útvonal pedig pont ugyanaz lesz, mint 2021-ben. Az utolsó gyorsasági szakasz, a Sardegna 2 lesz a power stage, ahol bónuszpontokat szerez a szakasz első öt helyezettje.

A világbajnokság állása a Portugál Rali után:
Pilóták
1. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 98 pont
2. Ott Tanak (EST) M-Sport Ford WRT 81 pont
3. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 69 pont
4. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 69 pont
5. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 68 pont
6. Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 49 pont
7. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 36 pont
8. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 20 pont
9. Craig Breen (IRL) Hyundai WRT 19 pont
10. Gus Greensmith (GBR) M-Sport Ford WRT 16 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRC 201 pont
2. Hyundai WRT 169 pont
3. M-Sport Ford WRT 134 pont

A cikk forrása: automotor.hu