Sokan állítják, hogy ismerik a közlekedés jövőjét, de úgy tűnik, még az sem dőlt el, hogy milyen úton tisztítható meg a járműállomány. A személyautó-gyártók nagyrészt a tisztán elektromos hajtás mellett foglaltak állást, de a nehezebb járművek világában lehet helye más megoldásoknak is.
3
Ilyenek a hidrogénhajtás különféle formái, amelyekről mostanság elsősorban a hosszú távon közlekedő nehéz teherautók kapcsán kerültek szóba. Ám ebből sem csak egyféle van. Míg egyesek az üzemanyagcellában látják a hidrogénben rejlő energia felszabadításának legjobb módját, a könnyű gáz elégethető hagyományos dugattyús motorban is.
A munkagép-gyártó JCB például ez utóbbi módszert támogatja. El is készítettek egy kísérleti motort a bevált Dieselmax 448 típusú négyhengeres átalakításával, amely a JCB elnöke, Lord Anthony Bamford szerint ígéretes eredményeket produkált. Olyannyira, hogy a cég külön fejlesztőrészleget alakított ki a hidrogén-motoros kísérletek számára.
3
„Többé nem érvelünk a dízelmotorok mellett, az a ló már halott. A zéró karbon-kibocsátás a cél, de nem hisszük, hogy ez csak akkumulátorokkal vagy üzemanyagcellákkal érhető el.” – mondta.
A hidrogént égető belsőégésű motor kétségtelen előnye, hogy nagyságrendekkel olcsóbb, mint az üzemanyagcella, és így nagy segítség lehet a hidrogéntöltő hálózat kialakulásának megindításában. Hátránya ugyanakkor, hogy mivel levegőben égeti a hidrogént magas hőmérsékleten, nitorgén-oxidok ugyanúgy kialakulnak benne, mint bármelyik másik belsőégésű motorban. Ugyanakkor a JCB fejlesztői szerint ez a kibocsátás is drámaian csökkenthető: azt mondják, gyakorlatilag nullára redukálható a károsanyag-kibocsátás.
3
Hasonló megoldással ráadásul nem csak a JCB kísérletezik: nemrég a Toyota is elővette az ötletet, ami szintén arrafelé mutat, hogy a dugattyús motor akár túl is élheti a benzin és a gázolaj teljes eltűnését.