A Toyota első villanyautóját, a bZ4X-et az ág is húzza. A specifikációitól senki nem ájult el, hatótávban/tölthetőségben is a középmezőnyt képviselte, aztán jött a kieső kerekek miatti visszahívás. Ezt azóta orvosolták ugyan, de az autó megítélésén nem segített sokat, ahogy az a hír sem, hogy hidegben nemcsak a gyorstöltési teljesítmény romlik nagyot, de a hatótáv is. Az okok összetettek.
Rövid időn belül két lesújtó teszteredményt is közöltek az autó hatótávjáról: egy norvég oldal 33 százalékos különbséget tapasztalt, de a sajtó egy dán eredményt kapott fel igazán: náluk a hivatalos WLTP szerinti hatótáv kevesebb mint felét tudta a bZ4X. Ekkora különbséget eddig egyetlen villanyautónál sem mértek, a Toyota is vizsgálatot indított az ügyben.
A gyenge hatótáv mögött két fő, egymással összefüggő ok körvonalazódik. A Toyota sokáig 71,4 kWh-s akkukapacitásról beszélt, arról viszont sokáig ment a ködösítés, hogy ez nettó vagy bruttó értéket jelent-e. A külsős tesztek során a 0-100 százalékos töltöttség között 62 kWh-t vett fel az autó (ebből 2 kWh töltési veszteség), a különbség tehát 10 kWh körül mozog.
A fenti adat összefüggni látszik a Toyota szokásosnál komolyabb garanciájával (egyelőre nem bizonyított a kapcsolat): vállalják, hogy az akkumulátor kapacitása tíz éven vagy 240 ezer kilométeren belül nem csökken az eredeti 90 százaléka alá. Bár nem lehet közvetlenül összehasonlítani a kettőt, de a hibridjeivel is hasonlóan szokott eljárni a Toyota, a második generációs Prius például a rendelkezésre álló kapacitásnak csak a 40 százalékát használta.
A körülmények természetesen nagyban befolyásolják a megtehető távot, a mérés 4 fokos kinti hőmérséklet mellett történt. A dánok mindkét verziót, tehát az első- és az összkerekest is tesztelték, amelyek nemcsak hatótávban, de akkumulátorban is különböznek: az összkerekes CATL akkumulátort használ, gyári hatótávja 461 km, a dán mérés szerint 215 km; az elsőkerekesben pedig Panasonic akkumulátor van, 516 km gyári hatótávval, erre 246 km-t mértek.
Típus | WLTP hatótáv | Teszten mért hatótáv | Eltérés |
Első kerék hajtás 18″ | 504 km | 246 km | -51% |
Összkerék hajtás 20″ | 461 km | 215 km | -54% |
A bZ4X azonban a többi villanyautóhoz képest is rosszabbul teljesít: általában a hatótáv harmada veszik el hidegben, a Toyota eközben 51, illetve 53 százalékkal teljesített alul. További adalék, hogy a WLTP eleve távol áll a valóságtól (a teszt pedig 23 fokon történik), ha valamivel reálisabb értékekre kíváncsi az ember, érdemes az amerikai EPA adatait nézni, ők 405, illetve 357 kilométeres hatótávot becsülnek a bZ4X-re.
Típus | WLTP hatótáv | Teszten mért hatótáv | Különbség |
Toyota bZ4X 2WD | 504 km | 246 km | -51 % |
Aiway’s U5 | 400 km | 218 km | -46 % |
Mercedes EQA 350 4Matic | 430 km | 288 km | -33 % |
VW ID.4 Pro | 517 km | 345 km | -33 % |
Tesla Model Y LR AWD | 507 km | 355 km | – 30 % |
A Toyota megígérte, hogy megvizsgálja a problémát, és igyekszik minél hamarabb megoldást találni rá, a legkönnyebb útnak egyelőre a maradék 10 kWh egy részének felszabadítása látszik. Nagy kérdés, hogy a vásárlóknak mi fontosabb: a nagyobb hatótáv vagy az akku hosszú élettartama.