Toyota: utálunk veszíteni!

Információcunamival indította a Toyota az évet, hogy felvázolja, mi lesz az elkövetkező öt évben. A Toyota Kenshiki (japánul: bepillantás) névre keresztelt rendezvényt Amszterdamban tartották, és megmutatták a közeljövő pár legfontosabb újdonságát.

A belülről matt feketére festett csarnokban eltöltött fél nap után az emberben felmerül a kérdés, hogy az ilyen „öt éven belül x új modell” típusú infót szokta-e utólag bárki ellenőrizni. Ugye, hogy nem! Viszont a Toyota esetében némileg növeli a bizalmat, hogy még szó sem volt a dízelbotrányról, amikor megmondták: a dízelek el fognak tűnni a személyautóikból. És nem azért, mert az a csúnya VW átvert mindenkit, hanem azért, mert a megkövetelt emissziós értékeket nem lehet gazdaságosan betartani velük.

Mit mondjak, a hibridekkel kapcsolatosan is igazuk volt: én már jártam olyan német gyártónál, ahol a „minden tiszteletünk japán barátainké” bevezető után elmondták polkorrekt bullshit-nyelven, mekkora baromság, amit a Toyota csinál a Priusszal és társaival.

Mindenesetre a Toyota már az előcsarnokban jól ráijeszt az emberre, ott áll egy Kindertojás-autó, az LQ Concept, amit tavaly Tokióban mutattak be. Továbbá pár elektromos mikromobilitási eszköz, amiket szemmel láthatóan azoknak szántak, akik nem, vagy alig tudnak járni. Értsd: a japán nyugdíjasoknak, akik nagyon sokan vannak. Mindenesetre az kiderült később, hogy valóban mindenféle eszközben gondolkodnak, ami gurul.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a Toyota gyártóként Európában még közel sem tart ott, mint világszinten, hiszen a 7. hely környékén tanyázik, miközben világszinten ott van a dobogón. (Most épp a Toyota, VW-csoport és a Renault-Nissan-Mistubishi között osztódnak le a dobogó helyei, a Toyota épp második.) Márkaként viszont a Toyota egyértelmű világelső, hiszen más cégcsoportoknál lényegesen több márkából jön össze a szép nagy szám, míg a Toyotánál gyakorlatilag csak a Lexus van, de abból lényegesen kevesebb fogy. Vagyis erősen úgy tűnik, hogy a 2025-re előirányzott 1,4 millió Európában eladott új autó részben a többiek rovására is fog menni, a céljai elérésében a Toyotának nem várt segítséget nyújt, hogy vagy 20-23 éve nyomja a hibrideket, és most már a teljesen villanyos vonalon is elindul, először a Lexusszal.

A dízelbotrány és az dízelek visszaszorulása során a Toyota volt az egyetlen, ahol a gyakorlatban is működő alternatívát tudtak nyújtani a dízelek helyett, a személyautóiból teljesen el is tüntette a dízeleket a Toyota, így történhetett, hogy Nyugat- és Közép-Európában a Toyota márkánál 63, a Lexusnál meg 96 százalék a hibridek aránya.

Mit jelent mindez? Azt, hogy a Toyota nem számít a villanyautók robbanásszerű elterjedésére, bár az a 10 százalék a terveikben 140 ezer autót jelent. Egy évben ma összesen 300 ezer új villanyautó fogy Európában, tehát ez ambiciózus terv. Ehhez azonban még meg kell születnie annak az elektromosautó-platformnak, amit nemcsak a Toyota, hanem a társult márkák, a Subaru, Suzuki, Mazda is használni fognak.

A Toyota tehát azt jósolja, hogy Európában 2025-re az autóinak a 90 százaléka elektromosított lesz, de a részletek az érdekesek. A hibrideknek 70+ százalékot, a tölthető hibrideknek 10, a nulla emissziós járműveknek (ezek az akkus és tüzelőanyag-cellás villanyautók) 10 százalékot jósolnak, és a maradék, 10 százaléknál kisebb tortaszelet jut a kizárólag belső égésű motoros (értsd: benzinmotoros) kocsiknak.

Viszont a nagy elektromosítás mellett rettenetesen erős motorsport-programot is tol a Toyota, bár szerintem a rali-vébé, a Dakar és a WEC és Le Mans, vagyis a hosszú távú versenyzés együtt sem kerül annyiba, mint a könnyen felejthető F1-es kaland. Az idén nem jött ugyan össze a Dakar, viszont megcsípték a rali egyéni világbajnoki címet, és a WEC/Le Mans is az övék, bár arrafelé most nem kell komoly konkurenciára számítani. A raliban már inkább, úgyhogy a Hyundai szerződtette is Ott Tanakot, a friss világbajnokot. A Toyota viszont gyorsan agyelszívta Sebastian Ogier-t a Citroëntől, akik erre hivatkozva gyorsan ki is vonultak a raliból.

A cikk forrása:https://totalcar.hu/