A Toyota is bemutatta középméretű furgonját

A Birminghami Haszongépjármű Kiállításon (április 26 – 28.) tartotta világpremierjét az új Toyota Proace Van, a Citroën Jumpy és a Peugeot Expert japán testvérmodellje. A Proace Van háromféle méretben, kétféle tengelytávval és kétféle felszereltséggel kerül piacra, orrában 1,6-os és 2 literes turbódízelmotorok lehetnek.

A kishaszonjárművek piacának 28 százalékát (kb. 640 000 db) a közepes méretű furgon teszik ki. A szegmens maga is számos alkategóriára osztható, mint zárt áruszállító, kombi vagy fülkés alváz.

Az előző generációs Proace nem tudta teljes egészében lefedni a szegmenst, de az új, 2016-os Proace Van modellcsalád jóval szélesebb választékot kínál a vásárlóknak. Háromféle méretben (kompakt, közepes és hosszú), kétféle tengelytávval és kétféle felszereltséggel kapható.

A 4,6 méter hosszú, 2,9 méteres tengelytávú Compact modellváltozat a közepes méretű haszonjármű (MDV) kategória legrövidebb képviselője, amely még néhány „kompakt plusz” méretű típusnál is rövidebb.

Mindössze 11,3 méteres fordulókörével a modell rendkívül könnyen manőverezhető és parkolható városi környezetben.

A legnagyobb Long kiadás tengelytávja szintén 3,2 méter, ám a nagyobb áruszállító kapacitás érdekében megnövelték a hátsó túlnyúlását, így a jármű teljes hossza eléri az 5,3 métert.

A modell zárt, félig üvegezett és körablakos áruszállító, valamint duplafülkés és kombi kivitelben választható. Raktere 2,8 méter hosszú, 1,6 méter széles, a teljes raktérkapacitás 6,1 köbméter. A Smart Cargo rendszerrel felszerelve a kivitel teljes raktérhossza 4,0 méterre növelhető, a maximális szállítókapacitás eléri a 6,6 köbmétert.

A praktikus módon bal- és jobboldali tolóajtókkal, valamint 180 fokban két oldalra nyitható hátsó ajtókkal felszerelt Proace Van mindhárom kivitele 2,2 méter széles és 1,9 méter magas.

A járművek maximális hasznos teherbírása 1400 kg, a legnagyobb vontatható tömeg 2500 kg. Az oldalsó tolóajtók minden kivitelen rendelhetők motoros mozgatással; a Medium és Long modellváltozatokon az ajtónyílás szélessége lehetővé teszi az Euro-raklap berakodását.

Az alapkivitelben 50:50 arányban osztott, lemezes hátsó ajtókkal szerelt áruszállító modellek háromféle alternatív hátfallal is rendelhetők: 50:50 osztású, üvegezett hátsó ajtók ablakfűtéssel és ablaktörlővel; 250 fokban nyíló sarokpántok a Long modellváltozaton; felfelé nyíló, üvegezett hátfal ablakfűtéssel és ablaktörlővel.

A modellcsalád háromféle változatban; Base és Comfort áruszállító, valamint Kombi utasszállító kivitelben vásárolható meg. Ezek a modellek egészítik ki a Proace Verso személyszállító modellcsaládot.

A Kombi 5-9 üléses konfigurációban rendelhető. Előbbi elöl két különálló ülést, valamint második, illetve második és harmadik sori üléspadot kínál; utóbbi két vagy három sornyi, háromszemélyes üléspaddal rendelhető. A Base és Kombi modellek alapfelszereltsége olyan tételeket tartalmaz, mint a háromszemélyes első üléspad, a vezetőoldali könyöklő, a vezető- és utasoldali légzsák, a szövet üléskárpit, a központi zár, a sebességtartó és- határoló berendezés, valamint a 16 colos acél keréktárcsák dísztárcsával.

A Van és duplafülkés kivitelekhez kérhető Comfort felszereltségi szinten a Base kivitelen felül igényesebb zajszigetelés, magasságában állítható vezetőülés, szövet/műbőr üléskárpit, sztereó rádió Bluetooth és USB csatlakozással, manuális légkondicionáló, hűthető kesztyűtartó, távirányítós központi zár, a kesztyűtartóban és a raktérben kialakított, további 12 voltos aljzatok, valamint Smart Cargo rendszer áll rendelkezésre.

Az opciós felszereltségek és tartozékok bőséges választékából a tulajdonosok saját igényeikhez alakíthatják járművüket. Megtalálhatók közöttük a kényelmet (kulcs nélküli nyitás, szürkület- és esőérzékelő, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera), a praktikumot (megnövelt teherbírás, emelt hasmagasság), az esztétikumot (17 colos könnyűfém keréktárcsák, valamint fényezett kivitelű lökhárítók, oldalsó védőelemek, kilincsek és külső tükrök) és a biztonságot (oldallégzsákok, xenon fényszórók, ködfényszórók) emelő tételek.

Ami az utóbbiakat illeti, a Proace modellcsalád tagjai kétszintű Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomaggal is felszerelhetők. Az egyik csomag sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, jelzőtábla-felismerő rendszert, éberség-figyelő rendszert, továbbá automatikus távolsági világítást tartalmaz. A másik csomag ezt ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszerrel, adaptív tempomattal, gyalogosfelismerő funkcióval felvértezett autonóm vészfékrendszerrel, valamint kanyarkövető világítással egészíti ki.

A nehezen megközelíthető terepek, például építkezési területek egyszerű elérését segíti elő a Proace Van modellcsaládhoz megrendelhető emelt hasmagasság (+25 mm), illetve Toyota Traction Select funkció. Utóbbi a jármű elektronikus menetstabilizáló berendezésének működését módosítva megkönnyíti a laza burkolaton történő közlekedést. Az alapfelszereltségként kínált, kikapcsolható ESP-n felül a rendszer három speciális üzemmódot kínál, amelyek kifejezetten hóban (max. 50 km/óráig), sárban (max. 80 km/óráig) vagy homokban (max. 120 km/óráig) használhatóak.

Az új Proace Van összesen ötféle Euro 6-os hajtáslánccal rendelhető meg. Az 1,6 literes dízelmotor 95 LE teljesítményű változata ötfokozatú kézi (210 Nm nyomatékkal) vagy hatfokozatú robotizált sebességváltóval (240 Nm nyomaték) társítható. Az előbbivel 5,6 l/100km az átlagfogyasztás. Ugyanennek a motornak a nagyobb, 115 LE teljesítményű, 300 Nm forgatónyomatékú kiadása hatfokozatú kézi sebességváltóhoz csatlakozik. A Stop & Start funkcióval is ellátott erőforrás fogyasztása 5,2 l/100km.

A 2,0 literes turbódízel motor mindkét teljesítményszintű változatához (122 LE, 150 LE) hatfokozatú kézi sebességváltó csatlakozik. Ezek a motorok kifejezetten alkalmasak nagyobb terhek szállítására, köszönhetően magas, 340/370 Nm forgatónyomatékuknak. Stop & Start funkcióval felvértezve a fogyasztásuk 5,5 l/100 km. Ugyanez a motor 180 lóerős teljesítménnyel és 400 Nm-es nyomatékkal is elérhető az autóhoz. A hatgangos automataváltóval párosított aggregát szabványos fogyasztása 5,9 l/100 km.